I skolen
16.05.2020
Yrkesfaglærer og lektor Einar Aanensen Sørensen brenner for at studiepoeng fra fagskole skal telles likt med studiepoeng fra universitet og høyskole. Først da mener han at yrkesfaglig høyere utdanning blir verdsatt like høyt som akademisk utdanning.
Yrkesfaglærer Einar Aanensen Sørensen ved Åkrehamn videregående skole i Rogaland har fått merke på kroppen at yrkesfaglig kompetanse ikke verdsettes like høyt som akademisk kompetanse. Han fullførte i 2019 en mastergrad i yrkespedagogikk ved OsloMet - storbyuniversitetet. Det er Grete Haaland, studieleder ved Nasjonalt kompetansesenter for yrkesfag ved OsloMet, som i et intervju i dette bladet først nevner ham og hans kamp for å få anerkjennelse for sin studiekompetanse. Da I skolen tar kontakt med Einar Aanensen Sørensen sier han ja til å fortelle sin historie.
Tok mastergrad - fikk ikke lektortittel
Einar tok studiet over fire år ved siden av jobben som yrkesfaglærer. I forbindelse med sin mastergrad gjennomførte han først et forprosjekt og deretter et utviklingsprosjekt. Han har gjort intervjuer og utprøvinger og brukte de to siste årene til å skrive sin masteroppgave. Han underviser i dag Vg1 på Tip (Teknisk og industriell produksjon).
Stor var skuffelsen da han i september i fjor fikk vite svart på hvitt i brev fra Rogaland fylkeskommune at hans mastergrad i yrkespedagogikk ikke ville gi ham noen endringer på lønnsslippen - han ville ikke få endret sin stillingskode fra adjunkt med tillegg til lektor.
? Jeg ble selvfølgelig veldig skuffet, det føltes som et skudd for baugen, sier han med ettertrykk.
Det er ikke først og fremst lønna han har vært opptatt av. Han forteller at han i årev
Les opprinnelig artikkelTok mastergrad - fikk ikke lektortittel
Einar tok studiet over fire år ved siden av jobben som yrkesfaglærer. I forbindelse med sin mastergrad gjennomførte han først et forprosjekt og deretter et utviklingsprosjekt. Han har gjort intervjuer og utprøvinger og brukte de to siste årene til å skrive sin masteroppgave. Han underviser i dag Vg1 på Tip (Teknisk og industriell produksjon).
Stor var skuffelsen da han i september i fjor fikk vite svart på hvitt i brev fra Rogaland fylkeskommune at hans mastergrad i yrkespedagogikk ikke ville gi ham noen endringer på lønnsslippen - han ville ikke få endret sin stillingskode fra adjunkt med tillegg til lektor.
? Jeg ble selvfølgelig veldig skuffet, det føltes som et skudd for baugen, sier han med ettertrykk.
Det er ikke først og fremst lønna han har vært opptatt av. Han forteller at han i årev