Magma
04.12.2018
BEDRIFTER SOM lever av at kundene kommer tilbake for å kjøpe igjen, er opptatt av kundelojalitet.
Kundelojalitet er viktig fordi det styrker fremtidig kontantstrøm og kundenes livstidsverdi (nåverdien av all fremtidig omsetning fra en kunde). Kundene er lojale mot noen bedrifter fordi disse bedriftene bidrar til en bedre hverdag. Aktørene har med andre ord ulik motivasjon for å være lojale.
Ifølge en studie av Kitewheel.com mener 75 prosent av kundene at lojalitetsprogram er til for at bedriftene kan vise sin lojalitet overfor kundene. Men 67 prosent av markedsførerne mente det motsatte: at lojalitetsprogrammene er en måte for kundene å vise sin lojalitet overfor selskapet på. Åpenbart sitter ikke kundene og selskapene i samme båt.
Flyselskapene har vært svært dyktige i å utvikle av avanserte lojalitetsprogrammer. Disse er det nobelprisvinner Richard H. Thaler kaller dulting - positive dytt som leder til at
Gå til medietIfølge en studie av Kitewheel.com mener 75 prosent av kundene at lojalitetsprogram er til for at bedriftene kan vise sin lojalitet overfor kundene. Men 67 prosent av markedsførerne mente det motsatte: at lojalitetsprogrammene er en måte for kundene å vise sin lojalitet overfor selskapet på. Åpenbart sitter ikke kundene og selskapene i samme båt.
Flyselskapene har vært svært dyktige i å utvikle av avanserte lojalitetsprogrammer. Disse er det nobelprisvinner Richard H. Thaler kaller dulting - positive dytt som leder til at