Magma
12.06.2019
Hun er kåret til en av Norges mektigste kvinner innen media og kommunikasjon, årets sosiale medier-ildsjel, årets sosiale medier-personlighet og er juryleder for VIXEN-prisen til årets digitale påvirker (influencer). Hva ligger bak disse hedersprisene? Sunn fornuft er noe av det viktigste, mener Astrid Valen-Utvik.
I et dynamisk kontormiljø rett overfor Oslo City har hun nylig flyttet inn i egne kontorer etter å ha drevet Valen-Utvik AS hjemmefra i ti år. I levende lokaler med grønne planter, sittegrupper, tusjtavler, kaffestasjoner og luftige områder deler hun og flere andre bedrifter møteplass.
Astrid Valen-Utvik må av og til klype seg i armen fordi hun får lov til å jobbe med det hun elsker. Hun var en av de første i Norge til å forstå den forretningsmessige verdien av å bruke sosiale medier. Dermed får den tidligere selgeren brukt alt hun har lært og erfart, når hun hver dag forteller kunder hvorfor og hvordan de skal bruke sosiale medier for å nå forretningsmessige mål.
Siviløkonomen fra NHH startet karrieren på et noe utradisjonelt vis, og ble selger.
- Da jeg var ferdig med studiene, var det én ting jeg var sikker på: Jeg skulle ikke bli konsulent eller revisor. Jeg begynte rett og slett å selge stillingsannonser på nett, og etter det har det gått i teknologi innen salg og markedsføring.
DET STARTET MED OPPUSSING
Alt startet med kjøp av bolig på Nesodden. Hun skulle pusse opp og var på jakt etter interiør og møbler på Home & Cottage. Produktene var flotte, men servicen var dårlig. Hun blogget om det: «Nå må bedrifter skjønne at service er kjempeviktig, for vi elsker jo produktene!» Butikkjeden fulgte med på de få bloggene som fantes på dette tidspunktet, og takket i et av sine kundemagasiner bloggere for ris og ros, deriblant Astrid sin blogg. Astrid ble imponert over at Home & Cottage var så fremtidsrettet, og sendte av gårde en mail med flere tips til hva de burde gjøre i sosiale medier. Dette resulterte i et møte hvor Valen-Utvik fikk spørsmål om hun ikke ville starte eget firma, med dem som første kunde.
- Dette var i 2009, og det var ikke mange bloggere på banen. Home & Cottage ble min første kunde, og etter det tok det helt av. Etter ti måneder ansatte jeg mannen min, og selv etter ti års drift har jeg aldri behøvd å ta en utgående telefon for å få nye kunder, sier Val
Gå til medietAstrid Valen-Utvik må av og til klype seg i armen fordi hun får lov til å jobbe med det hun elsker. Hun var en av de første i Norge til å forstå den forretningsmessige verdien av å bruke sosiale medier. Dermed får den tidligere selgeren brukt alt hun har lært og erfart, når hun hver dag forteller kunder hvorfor og hvordan de skal bruke sosiale medier for å nå forretningsmessige mål.
Siviløkonomen fra NHH startet karrieren på et noe utradisjonelt vis, og ble selger.
- Da jeg var ferdig med studiene, var det én ting jeg var sikker på: Jeg skulle ikke bli konsulent eller revisor. Jeg begynte rett og slett å selge stillingsannonser på nett, og etter det har det gått i teknologi innen salg og markedsføring.
DET STARTET MED OPPUSSING
Alt startet med kjøp av bolig på Nesodden. Hun skulle pusse opp og var på jakt etter interiør og møbler på Home & Cottage. Produktene var flotte, men servicen var dårlig. Hun blogget om det: «Nå må bedrifter skjønne at service er kjempeviktig, for vi elsker jo produktene!» Butikkjeden fulgte med på de få bloggene som fantes på dette tidspunktet, og takket i et av sine kundemagasiner bloggere for ris og ros, deriblant Astrid sin blogg. Astrid ble imponert over at Home & Cottage var så fremtidsrettet, og sendte av gårde en mail med flere tips til hva de burde gjøre i sosiale medier. Dette resulterte i et møte hvor Valen-Utvik fikk spørsmål om hun ikke ville starte eget firma, med dem som første kunde.
- Dette var i 2009, og det var ikke mange bloggere på banen. Home & Cottage ble min første kunde, og etter det tok det helt av. Etter ti måneder ansatte jeg mannen min, og selv etter ti års drift har jeg aldri behøvd å ta en utgående telefon for å få nye kunder, sier Val