I dette innlegget gir vi en status på hvor vi står - før Høyesterett kanskje for tredje gang skal ta stilling til spørsmål i saken.
Fem års saksgang - hva er avklart på veien?
Flere land
I desember 2015 sank lasteskipet Thorco Cloud i Singaporestredet etter kollisjon med kjemikaltankeren Stolt Commitment. Seks av Thorco Clouds besetningsmedlemmer omkom som følge av kollisjonen.
Thorco-Clouds eierselskap og disponerende reder var registrert på henholdsvis Marshalløyene og i Tyskland. Stolt Commitments eier og disponerende reder var registrert i Nederland. Skipene var registrert på hhv. Antigua og Barbuda og Caymanøyene.
I januar 2016 reiste Thorco-selskapene søksmål for Aust-Agder tingrett mot Stolt-selskapene, og direktekravssøksmål mot Stolt-selskapenes P&I-assurandør; Assuranceforeningen Gard - Gjensidig.
Dette var startskuddet for en direktekravssaga hvor Høyesterett hittil har avsagt to kjennelser etter avdelingsbehandling.
- Norsk rett må anvendes
Den første kom 9. mai 2018: (HR-2018-869-A) - Stolt Commitment I. Der avklarte Høyesterett for det første at spørsmålet om norsk domsmyndighet for direktekrav mot norske P&I-klubber uttømmende reguleres av Luganokonvensjonen art. 11 (verneting i forsikringssaker).
For det andre avklarte Høyesterett at lovvalgspørsmålet måtte