Metoden er utviklet av psykologspesialist Solfrid Raknes, og er ment å gi barn i alderen 4 til 7 år økt tanke- og følelsesbevissthet. Målet er å utvikle et godt språk for følelser, fremme kommunikasjon om vanskelige situasjoner og sterke følelser og utvikle barns selvreguleringsferdigheter og gode holdninger til seg selv og andre.
Metoden bruker begrepene «røde» og «grønne» tanker. Tanker som skaper vansker, kalles rødtanker. Tanker som skaper glede, trivsel og trygghet, kalles grønntanker.
- Psykisk helse er et tema som har opptatt meg veldig. Da jeg skulle velge tema for oppgaven tenkte jeg at Grønne tanker - glade barn var noe relativt nytt som var kommet på markedet. Noen barnehager i min hjemkommune Bergen har jobbet med dette så jeg hadde fått et lite innblikk i det på den måten. Jeg syntes det ville være interessant å se på tematikken psykiske helsevirkninger i lys av et slikt program, sier Hatlebrekke om valg av tema for oppgaven.
Intervjuet fem barnehageansatte
Det overordnede forskningsspørsmålet for Hatlebrekkes masteravhandling er:
Hvilke erfaringer har barnehagelærere gjort seg med programmet Grønne tanker - glade barn som et forebyggende verktøy for å fremme psykisk helse i barnehagen?
Grønne tanker - glade barn:
En metode som er ment å gi barn fra 4-7 år økt tanke- og følelsesbevissthet.
Målet er å utvikle et godt språk for følelser, fremme kommunikasjon om vanskelige situasjoner og sterke følelser og å utvikle selvreguleringsferdigheter og gode holdninger til seg selv og andre.
Metoden bruker begrepene «røde» og «grønne» tanker