Lund som er professor i spesialpedagogikk ved Pedagogisk utviklingssenter (PULS) ved Universitetet i Agder, har forsket på mobbing i barnehage og skole og var på konferansen for å snakke om hvordan forebygge, stoppe og følge opp mobbing i barnehagen.
- Handler om holdninger
Professoren mener mobbeforebygging handler om tre kjernepunkter som henger tett sammen: 1. Holdninger, 2. Handlinger og 3. Handlinger der alt starter med holdninger.
- Når vi går forbi og later som om mobbing ikke skjer handler det om holdninger; til barn, lek og samspill, og vår egen rolle som voksen. Holdninger og verdier kommer først i kampen mot mobbing. Deretter kommer kunnskap, som igjen fører til handlinger, sier Lund.
- Man må ha fokus på sitt ansvar som voksen: Hva er mitt bidrag for å lage et inkluderende miljø i barnehagen? Hva er mine styrker og hva er mine utfordringer? Hvilke barn er jeg en god voksen for? Hvilke barn er jeg ofte ikke en god voksen for? Hvilke barn går jeg forbi, og hva vil jeg gjøre med det i dag?
- Jeg ønsker at barnehager skal ha en kultur der kolleger kan si fra til hverandre når de mener noen har gått over streken i forhold til et barn. At man sier stopp hvis noen krenker barn. Er det ikke rom for at man kan stoppe, støtte og veilede hverandre legger man til rette for en kultur der mobbing kan få gode vekstvilkår. Alle som arbeider i barnehagen har et ansvar for å si fra hvis en voksen gjør noe galt eller favoriserer et barn og ikke gir andre det de trenger, sier Lund.
Er det ikke rom for at man kan stoppe, støtte og veilede hverandre legger man til rette for en kultur der m