AddToAny

De Utrolige Årene i norske barnehager

De Utrolige Årene i norske barnehager
«Hvorfor skal kunnskap utviklet og innhentet gjennom mange tiår, fra et bredt spekter av fagfolk, måtte vike til fordel for pedagogenes frihet?» spør Oddbjørn Løndal. Her svarer han på kritikken av DUÅ.
Av: Oddbjørn Løndal, administrativ leder for De Utrolige Årene i Norge 01.02.2018

Det er spennende å se at mange studenter ved Høgskulen på Vestlandet er aktive skribenter på barnehage.no. Faglig ordskifte er bra. Den 25. januar publiserte nettsiden en kronikk av masterstudent i barnehagevitenskap, Elisabeth Tholo, der hun kritiserer det hun kaller målstyringsprogrammer i norske barnehager. Hun hevder at bruk av programmer i barnehagen bryter med Rammeplan for barnehagen (2017) og at de er en trussel mot barns medvirkning og deres danning.

Studenten fokuserer spesielt på programserien De Utrolige Årene (DUÅ) og omtaler tiltakene som behavioristiske og behandler barn som objekter i stedet for å være subjekter i egne liv. Jeg oppfatter innlegget som unyansert og ønsker derfor å presentere DUÅ-tiltakene satt i et helhetlig perspektiv. Hovedsakelig vil jeg konsentrere meg om DUÅs tiltak for barnehager, men vil også berøre noen av de andre DUÅ-tiltakene.

Før jul kontaktet Tholo meg på telefon med spørsmål om implementeringen av DUÅ i norske barnehager per 2017. Interesserte studenter er alltid hyggelig og jeg tilbød utfyllende informasjon om DUÅ, i tillegg til det hun etterspurte. Vedkommende takket «nei» til det. Utfra kronikken hennes, virker det som hun har brukt lite tid på å studere DUÅ-programmenes teorigrunnlag også i ettertid. Likevel velger hun bastante uttalelser og hevder at hovedmålene i DUÅ-programmene er lydighet og disiplin og at virkemidlene er bruk av manipulering som strategi. Hvis hennes forståelse hadde vært riktig, så hadde det vært ille.

Beskrivelse av De Utrolige Årene

Professor Carolyn Webster-Stratton og hennes team ved University of Washington har gjennom ca. 35 år utviklet og forsket på programserien The Incredible Years (IY). Per i dag benyttes programmer fra IY i ca 25 land og det foregår jevnlig følgeforskning som i stor grad dokumenterer god nytteverdi. I Norge benevnes programserien som De Utrolige Årene (DUÅ) og implementering skjer i regi av de tre regionale kunnskapssenter for barn og unge (RKBU) og er forankret i universitetssystemet.

DUÅ består av åtte utviklingsstøttende gruppetiltak, der foreldreveiledning og barnegrupper er sentralt i opplæringsporteføljen, i tillegg til opplæringstilbud for ansatte i skole, SFO/AKS, barnehage, PPT og andre pedagogiske støtteteam.

Overordnede mål for programserien er å fremme godt samspill barn imellom og mellom barn og voksne. Mange av programmene er universalforebyggende, andre er målrettede tiltak, og resterende er tilrettelagt for veiledning av foresatte og derigjennom behandle barns utfordringer i sosial- og atferdsmessig samhandling. (DUÅs hjemmeside lastet ned 31.1.2018)

DUÅs barnehageprogram er et universalforebyggende tiltak med mål om å fremme barns psykiske helse, bidra til god og respektfull gruppeledelse, samt utvikle godt samarbeid og koordinering av støttende tiltak for enkeltbarn og grupper i barnehage. Det er sentralt at hele personalgrupper av faglærte og ufaglærte deltar i opplæringen sammen, slik at de kan diskutere og videreutvikle en felles pedagogisk plattform for sin barnehage.

DUÅs barnegrupper (Dinosaurskole i stor gruppe) er tilrettelagt som et universalfremmende tiltak både for skole og barnehage. Gru

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt