- Da jeg begynte på barnehagelærerutdanningen, tenkte jeg: Det er så viktig at alle kan noe om natur og bærekraft. Men jeg oppdaget ganske fort at det ikke var alle som mente det samme, sier hun.
Nå slipper hun å argumentere for hvorfor det er viktig.
- Nå har dette temaet fått sin egen plass i rammeplanen. Det er et veldig godt utgangspunkt.
Forsker på egne studenter
Skarstein underviser blant annet studentene i emnet Natur, helse og bevegelse og fordypningsemnet Aktiv i naturen.
Samtidig har hun forsket på dem.
- Det er forsket mye på faktorer som pådrar til at man utvikler en vilje til å verne naturen. Felles for det meste er at man har hatt gode naturopplevelser i barndommen. Dessuten er det slik at jo mer man kan om naturen, jo mer har man lyst til å ta vare på den. I dette inngår kunnskap om artene, sier Skarstein, før hun legger til at forskningen også viser at artskunnskapen er ganske dårlig hos elever i både grunnskole og videregående, blant lærerstudenter og lærere.
- Men det finnes ikke forskning på hvordan artskunnskapen er blant barnehagelærerstudenter. Derfor begynte jeg å forske på det selv, sier hun.
Da studentene startet, viste det seg at over halvparten