Det hjalp lite på salget. I avtalen ble det estimert et årlig salg på 100 biler i segmentet liten patruljebil over en femårsperiode - totalt 500 biler av typen BMW 520/525.
Nå er fasiten her: Politiet kjøpte kun inn 168 BMW 520/525 i perioden 2016-2020. 47 av disse havnet hos Utrykningspolitiet.
- Ved inngåelse av rammeavtaler som politiets bilavtaler skisseres et estimert uttak av biler basert på tidligere års uttak. Dette gir leverandør et bilde av potensielt omfang, men forplikter ikke oppdragsgiver/kunde til å ta ut det antallet som er skissert, sier seksjonsleder Nils Erik Skulstad hos PFT om differansen mellom estimatet og faktisk antall solgte biler.
Mer avanserte biler
I 2012, 2013 og 2014 - de tre årene forut for at BMW inngikk avtale om å levere liten patruljebil til politiet - ble det årlig kjøpt inn mellom 85 og 100 biler i dette segmentet. I perioden 2016-2015 lå salget mellom 19 og 62 BMW 520/525 årlig, ifølge tall fra PFT.
Skulstad peker på flere grunner til at salget av liten patruljebil stupte:
- Siden 2015 har vi sett en økning i kjøp innenfor kategorien stor patruljebil, og en reduksjon for liten patrulje. Årsakene kan være flere. Signalene fra distriktene er blant annet at større biler med plass til flere personer og mer utstyr er lettere å utnytte i de større distrikter. Kjøp av nye spesialtilpassede hundebiler og ressurskjøretøy har redusert investeringene for andre segmenter, blant annet liten patruljebil, sier han.
I perioden 2016-2020 kjøpte politiet til sammenligning inn 207 biler av typen Mercedes Benz Vito, som lenge har vært politiets foretrukne store patruljebil. Også dette er under estimatet på totalt 250 store patruljebiler.
Type innkjøpte biler
Infogram
Skulstad peker også på at både biler generelt, og også politibiler, har blitt mer avanserte.
- Dette betyr høyere kostnad per


































































































