DNB, Telenor og Siemens fortalte om sine programmer for opplæring og omskolering av ansatte under et frokostmøte hos Finansforbundet 12. desember. Endringene bransjen gjennomgår, illustrerte Dag Rune Svendsen, seniorrådgiver for læring og utvikling i DNB, slik:
- DNB har gått fra å være bank, til å bli en teknologibedrift. Det er satt på spissen, men det er et tankesett som er nyttig å ha med seg, forteller han.
KOMPETANSELØFTET
Med omfattende digitalisering, kommer behovet for kompetanseheving hos samtlige ansatte. De nye opplæringsprogrammene, som blant annet kommer i app-format, er laget spesielt med det for øye. Programmene er lett tilgjengelige på mobil eller pc, består typisk av mindre bolker på sju til ti minutter, og i noen tilfeller opp til en time, som enkelt kan startes og avsluttes når det dukker opp en luke i løpet av dagen, og får alle de ansatte opp på et visst kunnskapsnivå på utvalgte områder.
KOMMUNIKASJON: -Vi brukte mye tid på at lederne fikk trene på budskapet om digitalisering, i stedet for bare å lese det i en