Undersøkelsen viser samtidig at det er en økning i folk som svarer at de sist hørte en ny sang de likte på Facebook, TikTok eller Instagram.
Komminukasjonsdirektør Willy Martinsen i Tono, som står bak undersøkelsen «Polaris Nordic Digital Music Survey 2022» sammen med danske Koda, finske Teosto og markedsanalyseselskapet YouGov, forteller at i 2015 svarte 36 prosent av nordmenn at det var på radio de sist hørte en sang de likte. I 2020 var antallet 30 prosent, og i vår var det altså 20 prosent.
- Trenden er veldig klar. For nordmenn generelt ser radio ut til å få mindre betydning som en kanal for å oppdage ny musikk, sier Martinsen.
Store aldersforskjeller
Bevegelsen skyldes en publikumsforflytning fra redaksjonelle medier til brukergenererte sosiale medier.
- Vi ser også at det er store forskjeller i alder. Fra 50-65 år står radio sterkest. 36 prosent av disse sier at de fortsatt oppdager ny musikk på radio. For 40-49 år er det 25 prosent, for aldersgruppen 30-39 er det 13 prosent. Og for de mellom 18-29 år er det bare 6 prosent som sier at de siste oppdaget ny musikk på radio.
Martinsen mener at denne endringen kan få konsekvenser for Tonos medlemmer fremover, på flere måter.
- Radio har alltid vært viktig som en kanal for å nå ut til publikum. Spilles du på radio er det lettere å få spillejobber og selge musikken.
- Radiokanaler som NRK har også et krav om en norskandel. Vi ser også at mange lokalradioer er flinke til å løfte frem lokal musikk. Det at radio ikke står like sterkt lenger byr på noen utfordringer.
Muligheter og bekymringer
Disse utfordringene vil naturlig nok være større for radiokanalene som har en ung målgruppe. Men alle aktører rammes av nedgangen, all den tid det er snakk om globale plattformer med internasjonalt innhold.
- Dette er en interessant utvikling fr