Rådgiverne møter kundene i sårbare øyeblikk
Mange av truslene i fjor hang sammen med bankens krav om relegitimering og at folk opplever usikkerhet for egen økonomi.
- Rådgiverne møter kundene i sårbare øyeblikk. Da kan det fort komme en utblåsning. I tillegg er det flere tilfeller der kunder truer med selvmord, sier Hardangen. I disse tilfellene henviser rådgiverne til hjelpetelefoner og i alvorlige tilfeller tar man også kontakt og med helsevesenet.
- Vi gjør hele tiden individuelle vurderinger, men vi ønsker ikke å sitte på opplysninger som kunne hjulpet noen, sier sikkerhetsdirektøren, som understreker at de alltid følger opp de ansatte etter slike hendelser.
IKKE BARE VINNING
I fjor fikk finans en ny trusseldimensjon med krigen i Ukraina.
- Tidligere har truslene mot finans vært nesten utelukkende finansielt motivert. Med krigen i Ukraina må vi nå også jobbe ut fra at noen kan ønske å skade vestlige og norske interesser, og at dette kan være en høykompetent aktør. Vi må forberede oss for at vi kan havne i konflikt med andre land, der de ønsker å sabotere det fi