Nivå A2 tilsier at man er en basisbruker som «kan forstå setninger og vanlige uttrykk knyttet til dagliglivet, enkle og rutinepregede samtalesituasjoner om kjente forhold». På nivå B2 er man en selvstendig bruker som «kan forstå hovedpunktene i klar, standard tekst og tale, kan klare seg i situasjoner som kan oppstå når en reiser i et område der språket snakkes, kan skrive enkle, sammenhengende tekster og beskrive opplevelser, drømmer, håp og planer».
Ensidig fokus
Dette føyer seg også inn i en utvikling fra starten av 2000-tallet som virker å gå mot et ensidig fokus på at særlig flerspråklige barn skal lære norsk i barnehagen, og tanken om at barns språkutvikling er en direkte følge av barnehagepersonalets språknivå.
Dette finnes det derimot ingen klare indikasjoner på. Barn lærer først og fremst språk i samspill med andre barn, og de møter også det norske språket på flere ulike arenaer i samfunnet. En del forskning tyder derimot på