Dette er ofte svaret du får når du spør barn om hvordan dagen har vært og hva de har gjort. «Bare lekt», tenker man kanskje, og at det ikke var så mye.
Både spørsmålet og svaret har jeg hørt flere ganger ute i barnehagen som barnehagelærerstudent og som mamma til et barn i barnehagen. Men når barnet sier: «Jeg har lekt», så har det gjort så mye mer enn å «bare» leke. Det ligger mye mer bak utsagnet.
Alt er lov
Barn lærer alt de gjør nettopp gjennom leken, og det er en stor egenverdi i barns lek. Rammeplanen sier at «leken skal ha en sentral plass i barnehagen og at lekens egenverdi skal anerkjennes».
Alt barna lærer gjør de gjennom en lekende kontekst. Egne erfaringer viser at lek hos barn er lystbetont og at i leken er alt lov. Barnet kan også utforske, prøve og mestre gjennom leken. Så når barnet ditt sier at det har lekt har det gått gjennom en l