AddToAny

«Målstyring kveler barns stemmer»

«Målstyring kveler barns stemmer»
«Vi trenger at pedagoger og ikke minst kommuneledelser som tar avgjørelser på vegne av barnehagene, er undersøkende,
våkne og faglig bevisste på hva innføring av programmer kan bety,» skriver barnehagelærer og student på master for barnehagekunnskap, Elisabeth Tholo.

Av: Elisabeth Tholo, student på master for barnehagekunnskap ved HVL 25.01.2018

Barns medvirkning i barnehagen trues av målstyring ved at vilkårene for barns deltakelse i egne læringsprosesser endres. Når målstyrt læring fokusert på forhåndsdefinerte mål og atferdstrening blir praktisert gjennom universelle målstyringsprogrammer i barnehagen, påvirker dette barns mulighet for å opptre som subjekter i egne læringsprosesser.

Målstyringsprogrammers inntreden i norsk barnehage

Stadig flere krav fra kommunepolitikere om såkalt sikre læringsmetoder, blir implementert ovenfra på de ansatte i barnehagene gjennom standardiserte læringsverktøy. Dette til tross for at forskning viser at målstyrt læring senker barns motivasjon for å lære, øker barns prestasjonsangst og skaper urolige barn. Dessverre er det likevel politiske krefter som synes dette greit å etablere i norske barnehager.

Divergerende måter å forholde seg til barn

Programmer basert på målstyring gir bestemte former alle barn skal passe inn i, noe som gir barns muligheter til å bli møtt som subjekter i sine hverdagssettinger, trange vilkår. Målstyring er grunnet i et behavioristisk læringssyn representert av blant andre Watson og Skinner, der barna betraktes som tomme kar som den voksne skal fylle opp med kunnskap. Målstyringsprogrammer basert på et behavioristisk læringssyn legitimerer kontroll av barns atferd i form av ytre straff eller belønning, der ulike metoder blir brukt for å forme barnet. Målstyring står i kontrast til en tradisjonell helhetlig omsorgsmodell hvor lek, læring og utvikling sees som gjensidig viktige komponenter i en sammenvevd helhet. Dette er et syn på barn som aktiv konstruktør av kunnskap. Barna er pådrivere av sin egen og hverandres utvikling, er tankene som bunner i et sosiokulturelt perspektiv representert av blant andre Vygotsky (1978). Vygotsky legger vekt på at barn lærer i samhandling med hverandre og er motivert for læring innenfra. Sentralt i den helhetlige omsorgstradisjonen er medvirkning som har blitt forstått på ulike måter, både som bar

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt