Av: Elisabeth Tholo, student på master for barnehagekunnskap ved HVL 25.01.2018
Barns medvirkning i barnehagen trues av målstyring ved at vilkårene for barns deltakelse i egne læringsprosesser endres. Når målstyrt læring fokusert på forhåndsdefinerte mål og atferdstrening blir praktisert gjennom universelle målstyringsprogrammer i barnehagen, påvirker dette barns mulighet for å opptre som subjekter i egne læringsprosesser.
Målstyringsprogrammers inntreden i norsk barnehage
Stadig flere krav fra kommunepolitikere om såkalt sikre læringsmetoder, blir implementert ovenfra på de ansatte i barnehagene gjennom standardiserte læringsverktøy. Dette til tross for at forskning viser at målstyrt læring senker barns motivasjon for å lære, øker barns prestasjonsangst og skaper urolige barn. Dessverre er det likevel politiske krefter som synes dette greit å etablere i norske barnehager.
Divergerende måter å forholde seg til barn
Programmer basert på målstyring gir bestemte former alle barn skal passe inn i, noe som gir barns muligheter til å bli møtt som subjekter i sine hverdagssettinger, trange vilkår. Målstyring er grunnet i et behavioristisk læringssyn representert av blant andre Watson og Skinner, der barna betraktes som tomme kar som den voksne skal fylle opp med kunnskap. Målstyringsprogrammer basert på et behavioristisk læringssyn legitimerer kontroll av barns atferd i form av ytre straff eller belønning, der ulike metoder blir brukt for å forme barnet. Målstyring står i kontrast til en tradisjonell helhetlig omsorgsmodell hvor lek, læring og utvikling sees som gjensidig viktige komponenter i en sammenvevd helhet. Dette er et syn på barn som aktiv konstruktør av kunnskap. Barna er pådrivere av sin egen og hverandres utvikling, er tankene som bunner i et sosiokulturelt perspektiv representert av blant andre Vygotsky (1978). Vygotsky legger vekt på at barn lærer i samhandling med hverandre og er motivert for læring innenfra. Sentralt i den helhetlige omsorgstradisjonen er medvirkning som har blitt forstått på ulike måter, både som bar