Arbeidsmanden
12.05.2016
Bas og tillitsvalgt på NCC sitt anlegg Flyplasskrysset på Gardermoen, Jens Inge Smith, er ikke i tvil. Akkordarbeid er bra for både ansatte og bedriften.
Gardermoen er et område med mye bygge- og anleggsvirksomhet. 10 minutter fra flyplassen har NCC hovedentreprise på Flyplasskrysset. Her bygger 30 mann nye veiavkjøringer og en ny bro for å lette trafikk-avviklingen mellom Hamar og Gardermoen. Det jobbes to skift på 7-7. Det vil si at arbeiderne jobber sju dager i uka, med 10,5 timers arbeidsdager, for så å gå på friuke.
Jens Inge Smith, bas og tillitsvalgt, møter Arbeidsmanden på brakkeriggen til NCC. Han er betongarbeider, og har jobbet i bedriften i 13 år. Med erfaring både fra bygg og anlegg, er han klar i sin sak: På anleggssiden må basen som skal forhandle om akkorden komme tidligere inn i prosessen.
- Det er mye vanskeligere å påvirke kalkylen når prosessen har kommet for langt. Vi opplever noen ganger at tegningene kommer for sent, og når de plutselig kommer, da skal all jobben gjøres med en gang. Det er ikke fort gjort å sette seg inn i timeverk og jobbene som skal gjøres, slår han fast.
Les opprinnelig artikkelJens Inge Smith, bas og tillitsvalgt, møter Arbeidsmanden på brakkeriggen til NCC. Han er betongarbeider, og har jobbet i bedriften i 13 år. Med erfaring både fra bygg og anlegg, er han klar i sin sak: På anleggssiden må basen som skal forhandle om akkorden komme tidligere inn i prosessen.
- Det er mye vanskeligere å påvirke kalkylen når prosessen har kommet for langt. Vi opplever noen ganger at tegningene kommer for sent, og når de plutselig kommer, da skal all jobben gjøres med en gang. Det er ikke fort gjort å sette seg inn i timeverk og jobbene som skal gjøres, slår han fast.