HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
24.10.2025
ReiseIivet beskrives ofte som en ung og dynamisk bransje, men nettopp derfor trenges erfarne arbeidstakere. Forskning viser at Iedere som faktisk har hatt seniorer i jobb, ser store gevinster i kompetanse, stabiIitet og kvaIitet. LikeveI mangIer mange virksomheter en bevisst seniorpoIitikk. Det er på tide å se erfaring som en konkurransefordeI - ikke en beIastning.
Da jeg for over 20 år startet med forskning på lederes holdninger til eldre arbeidstakere i hotell- og restaurantbransjen, var det få som snakket om «seniorpolitikk». Prosjektet, finansiert av NHO Reiseliv, resulterte i artikkelen Age management in Norwegian hospitality businesses (Furunes & Mykletun, 2005). Den gang viste funnene at lederne i liten grad så de eldre som en ressurs. Mange mente at eldre generelt hadde lavere tempo, var mindre fleksible og mindre interessert i å lære nye ting. Slike holdninger så ut til å påvirke hvem som fikk opplæring, utviklingsmuligheter og forlenget karriere.
Men da vi analyserte svarene til ledere som faktisk hadde erfaring med å ha seniorer i jobb, tegnet det seg et mer nyansert bilde. I artikkelen Why diversity management fails: Metaphor analyses unveil manager attitudes (Furunes & Mykletun, 2007) viste vi at ledere også vektla positive sider: seniorer som stabile, lojale, erfarne og gode rollemodeller. De kunne håndtere krevende gjester og stressituasjoner med ro, og bidro til trygghet og kvalitet i teamet.
Teori om stereotypier støtter dette: Aldersgrupper som helhet blir ofte stigmatisert, selv om man kjenner enkeltpersoner som fungerer svært godt. Derfor er det forskjell på våre holdninger til eldre som gruppe og erfaringer vi har med faktiske personer. Hvorfor skjer dette? Stereotypiers primære hensikt, ofte ubevisst, er å forenkle og kategorisere verden ved å gi raske, men unyanserte, mentale bilder av grupper av mennesker for å «putte dem i bås». Slik kategorisering bidrar til at h
Gå til medietMen da vi analyserte svarene til ledere som faktisk hadde erfaring med å ha seniorer i jobb, tegnet det seg et mer nyansert bilde. I artikkelen Why diversity management fails: Metaphor analyses unveil manager attitudes (Furunes & Mykletun, 2007) viste vi at ledere også vektla positive sider: seniorer som stabile, lojale, erfarne og gode rollemodeller. De kunne håndtere krevende gjester og stressituasjoner med ro, og bidro til trygghet og kvalitet i teamet.
Teori om stereotypier støtter dette: Aldersgrupper som helhet blir ofte stigmatisert, selv om man kjenner enkeltpersoner som fungerer svært godt. Derfor er det forskjell på våre holdninger til eldre som gruppe og erfaringer vi har med faktiske personer. Hvorfor skjer dette? Stereotypiers primære hensikt, ofte ubevisst, er å forenkle og kategorisere verden ved å gi raske, men unyanserte, mentale bilder av grupper av mennesker for å «putte dem i bås». Slik kategorisering bidrar til at h


































































































