NJF-magasinet
27.08.2025
Valget forventes å bli svært jevnt. Selv om marginene er små, kan forskjellene i politikken bli store. Les om hva som er betyr mest for noen av arbeidstakerne i Norge.
- Mer vedlikehold i istedenfor flere tog.
Martine Bratt (30) fra Mo i Rana er tydelig på hva som er den viktigste saken i årets valg.
Da Erna Solberg var statsminister, i perioden 2013 til 2021, ble noen av de største endringene av norsk jernbane gjennom tidene gjennomført: Mer anbud og konkurranse, og flere aktører og mer oppsplitting var noe av endringene. Den sittende regjeringen har reversert noe av dette.
Vil ikke ha mer omorganisering
For Bratt, som begynte på jernbanen i 2016, har byttet logo på arbeidstøyet flere ganger. Fra Jernbaneverket, til Bane Nor, til Spordrift og så tilbake til Bane Nor.
- Vi er fornøyde med at vi er tilbake i Bane Nor. Jeg tror nok de aller fleste av kollegaene mine er redd for at det skal bli en ny omorganisering. Det vil ramme jernbanen. Vi må klare å beholde den som nå, sier Bratt.
Endret tankegang
Hun vil ikke svartmale alle endringene til Solberg-regjeringen. Noe var positivt. Bratt mener tankegangen til de som jobbet i Spordrift ble endret. Det ble et større fokus på å levere og dokumentere. Dette er blitt med tilbake til Bane Nor.
- Det handler ikke bare om å gjøre jobben. Vi må vise hva som er gjort og hvordan. I tillegg fikk vi vist at også vi kan gjøre større jobber, sier Bratt.
Endring for endringens del
Likevel vil hun ikke tilbake til slik det var. Hun mener få var opptatt av å finne ut av hvilke følger endringene fikk. Det viktigste var at endringene ble gjort. I tillegg opplevde hun at den lokale kunnskapen ble nedvurdert.
- Det eneste som var klart, var at vi skulle fungere som en entreprenør og at vi skulle konkurrere i et marked, sier Bratt.
Vaktmester og konkurranse
Hun poengterer at det har vært konkurranse på jernbanen i veldig mange år, lenge før hun startet å jobbe der.
Bratt opplevde at det som var Bane Nors hovedoppgave, vaktmesterfunksjonen, ble borte i iveren etter å være en del av et mark
Les opprinnelig artikkelMartine Bratt (30) fra Mo i Rana er tydelig på hva som er den viktigste saken i årets valg.
Da Erna Solberg var statsminister, i perioden 2013 til 2021, ble noen av de største endringene av norsk jernbane gjennom tidene gjennomført: Mer anbud og konkurranse, og flere aktører og mer oppsplitting var noe av endringene. Den sittende regjeringen har reversert noe av dette.
Vil ikke ha mer omorganisering
For Bratt, som begynte på jernbanen i 2016, har byttet logo på arbeidstøyet flere ganger. Fra Jernbaneverket, til Bane Nor, til Spordrift og så tilbake til Bane Nor.
- Vi er fornøyde med at vi er tilbake i Bane Nor. Jeg tror nok de aller fleste av kollegaene mine er redd for at det skal bli en ny omorganisering. Det vil ramme jernbanen. Vi må klare å beholde den som nå, sier Bratt.
Endret tankegang
Hun vil ikke svartmale alle endringene til Solberg-regjeringen. Noe var positivt. Bratt mener tankegangen til de som jobbet i Spordrift ble endret. Det ble et større fokus på å levere og dokumentere. Dette er blitt med tilbake til Bane Nor.
- Det handler ikke bare om å gjøre jobben. Vi må vise hva som er gjort og hvordan. I tillegg fikk vi vist at også vi kan gjøre større jobber, sier Bratt.
Endring for endringens del
Likevel vil hun ikke tilbake til slik det var. Hun mener få var opptatt av å finne ut av hvilke følger endringene fikk. Det viktigste var at endringene ble gjort. I tillegg opplevde hun at den lokale kunnskapen ble nedvurdert.
- Det eneste som var klart, var at vi skulle fungere som en entreprenør og at vi skulle konkurrere i et marked, sier Bratt.
Vaktmester og konkurranse
Hun poengterer at det har vært konkurranse på jernbanen i veldig mange år, lenge før hun startet å jobbe der.
Bratt opplevde at det som var Bane Nors hovedoppgave, vaktmesterfunksjonen, ble borte i iveren etter å være en del av et mark


































































































