NJF-magasinet
29.06.2024
De nye togene på Bergensbanen får mindre vinduer, seter som ikke kan snus med kjøreretningen og færre utganger.
Sille Svenkerud Førner, prosjektleder for de nye fjerntogene i Norske tog, bekrefter det mange togentusiaster har fryktet: Mange reisende på Bergensbanen - og på de andre strekningene som skal ta i bruk de nye fjerntogene - risikerer å sitte mot kjøreretningen.
Årsaken er kort og godt økonomi og driftsstabilitet.
- Å ha faste seter besluttet vi ganske tidlig i prosessen. Vendbare seter vil resultere i en redusert ombordkapasitet, siden setene krever en større avstand mellom seteradene. Tap av opptil 40 seter har en uheldig samfunnsøkonomisk virkning og ble vurdert som en viktig faktor. Dessuten medfører vendbare seter betydelig høyere vedlikeholdskostnader, sier Førner.
Holde utgiftene nede
Hun konstaterer at det brukes mange vedlikeholdstimer på å holde setene i funksjon. Selv om kvalitet har vært viktigere enn kostnader i anskaffelsen av fjerntogene, ha
Les opprinnelig artikkelÅrsaken er kort og godt økonomi og driftsstabilitet.
- Å ha faste seter besluttet vi ganske tidlig i prosessen. Vendbare seter vil resultere i en redusert ombordkapasitet, siden setene krever en større avstand mellom seteradene. Tap av opptil 40 seter har en uheldig samfunnsøkonomisk virkning og ble vurdert som en viktig faktor. Dessuten medfører vendbare seter betydelig høyere vedlikeholdskostnader, sier Førner.
Holde utgiftene nede
Hun konstaterer at det brukes mange vedlikeholdstimer på å holde setene i funksjon. Selv om kvalitet har vært viktigere enn kostnader i anskaffelsen av fjerntogene, ha