HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
14.06.2024
NasjonaIt eksportråd Ieverte nyIig sitt forsIag tiI hvordan norsk reiseIiv kan styrkes som eksportnæring. Eksportsatsingen er en tidsavgrenset satsing frem mot 2030, med tiItak som skaI utIøse økt konkurransekraft og eksport i reiseIivet. Den er utvikIet i tett diaIog med reiseIivsaktører over heIe Iandet. Her er en kort oppsummering av det fyIdige forsIaget, som er oversendt næringsministeren.
Nasjonalt eksportråd anbefaler et eksportmål for reiselivssatsingen på 66 mrd. kroner innen 2030, opp fra 40 mrd. kroner målt i faste 2023-kroner (+ 67%). Måloppnåelsen vil i stor grad påvirkes av den norske valutaen. Den mulige positive effekten på nasjonal verdiskaping vil være betydelig.
Satsingen skal bidra til økt verdiskaping i et bærekraftig reiseliv, med vekt på betalingsvillige kundegrupper og sesongutjevning av tilbud og arbeidsplasser. Dette er i tråd med premisset i den nasjonale reiselivsstrategien "Sterke inntrykk med små avtrykk", om at markedsutviklingen må rettes mot målgrupper med høy økonomisk verdi og lavt klimaavtrykk.
Hovedmålgruppen defineres som besøkende - både innen ferie-/ fritidsreiser og det påvirkbare forretningsmarkedet - som bidrar til høy verdiskaping gjennom høyt døgnforbruk og lengre opphold på samme destinasjon. Det er vesentlig at man samtidig reduserer reiselivets klimaavtrykk, slik at norsk reiseliv bidrar til at Norge blir et lavutslippssamfunn. Satsingen rettes mot segmenter som ønsker unike opplevelser og som er villige til å betale en høyere pris for bedre kvalitet. Poenget er at det er samsvar mellom hvordan man rigger produktet/tjenesten og hvordan man henvender seg til de respektive markedene og prisen.
Nasjonalt eksportråd foreslår en strategisk eksportsatsing med: Konkret mål for økt verdiskaping fra eksport, samt verdiskapings- og syss
Gå til medietSatsingen skal bidra til økt verdiskaping i et bærekraftig reiseliv, med vekt på betalingsvillige kundegrupper og sesongutjevning av tilbud og arbeidsplasser. Dette er i tråd med premisset i den nasjonale reiselivsstrategien "Sterke inntrykk med små avtrykk", om at markedsutviklingen må rettes mot målgrupper med høy økonomisk verdi og lavt klimaavtrykk.
Hovedmålgruppen defineres som besøkende - både innen ferie-/ fritidsreiser og det påvirkbare forretningsmarkedet - som bidrar til høy verdiskaping gjennom høyt døgnforbruk og lengre opphold på samme destinasjon. Det er vesentlig at man samtidig reduserer reiselivets klimaavtrykk, slik at norsk reiseliv bidrar til at Norge blir et lavutslippssamfunn. Satsingen rettes mot segmenter som ønsker unike opplevelser og som er villige til å betale en høyere pris for bedre kvalitet. Poenget er at det er samsvar mellom hvordan man rigger produktet/tjenesten og hvordan man henvender seg til de respektive markedene og prisen.
Nasjonalt eksportråd foreslår en strategisk eksportsatsing med: Konkret mål for økt verdiskaping fra eksport, samt verdiskapings- og syss