I det følgende gjengis en ustabil sammenstilling av første- andre og til dels tredje- og fjerdehånds observasjoner av norske byråkrater og akademikere.
Disse er gjennomført i sammenheng med offisiell åpning, i vid forstand, og skolestart for det aller første kull på Departemetsakademiets masterprogram for erfarne medarbeidere og ledere i statsforvaltningen.
Et utvalg bestående av to medlemmer er blitt satt ned, og etter en tid ut, for å gjennomføre utredningen. Utvalgets medlemmer har i forlengelsen av dette tolket mandatet i henhold til en rekke hemningsløse parameter, i vid forstand, forankret i eget forgodtbefinnende.
Jeg har fire, eller fem, innganger til det jeg nå skal si
Departementsakademiets overordnede mål er å øke kvaliteten på byråkratenes hoder, i vid forstand, for slik å gjøre dem bedre i stand til å bidra til å møte vår tids store utfordringer, som klimakrise, stormaktrivalisering, aksjespekulasjon og moralsk panikk. Men også det som i programmet er beskrevet som «gjenstridige problem»: samspill i offentlig sektor.
Intensjonen er i byråkratenes eget tidsskrift, Stat & Styring blitt beskrevet slik:
Embetsverket må ha et bevist forhold til konteksten, og tilpasse seg langsiktig så godt som mulig slik at en klarer å oppveie det som vurderes å være negative virkninger av de mer kortsiktige perspektivet.
1. Lise gikk til skolen. Byråkrati og identitet
Fra ymse departementer og direktorater kom 34 av landets 165 000 statsbyråkrater til Handelshøyskolens avdeling for NHH Executive i Bergen, og allerede første skoledag stod «omstillingskraft» øverst på timeplanen.
En såvidt betydelig ansamling av toppbyråkrater fra et bredt spekter av departementer fordret representasjon fra de respektive institusjonenes ledelser. I fremste rekke Handelshøyskolens rektor, Øystein Thøgersen, i vid forstand, og universitetets rektor Margareth Hagen, heretter omtalt som Øystein og Margareth, i tråd med departementsråd Petter Skarheims toneangivende hilsen til de fremmøtte: «Kjære rektor Øystein, kjære rektor Margareth og kjære rektor Lise».
Lise er rektor for Departementsakademiet, her også omtalt som Byråkratskolen.
Lise ga i forbindelse med arbeidet med denne utredningen uttrykk for at hun er stolt av å være byråkrat.
Uttalelsen ble gitt som en respons til påstått etablerte forestillinger om byråkrati som synonym for tungvint og omstendelig, ja, tilmed gjenstridig, i vid forstand.
Spørsmålet om Lise kommer til å bli en streng rektor ble møtt med tilsynelatende forbauselse. Utvalget heller i ettertid til den oppfatning at spørsmålet trolig kunne blitt gitt en mer sektorovergripende utforming i utgangspunktet.
Nevnes skal også direktørene Tore og Tore, fra henholdsvis Handelshøyskolens eksekutive avdeling og universitetet.
Og Jonas.
Statsbyråkratiets øverste bestiller ankom ikke, men hilste fra New York, på ikke bare én skjerm, men to, og understreket budskapet, nært forbundet «med de virkelig store utfordringene i vår tid».
Det er utvalgets klare oppfatning at elevene bør pålegges å legge mobilene i låst skap allerede første dag.
3. Spørsmålet om ballonger
Utvalget ble tidlig gjort kjent med at den intense tilstedeværelsen av oransje ballonger i Handelshøyskolens fellesarealer ikke var ledd i den estetiske tilretteleggelsen av første skoledag.
Det tør gis til kjenne at Handelshøyskolens kommunikasjonsseksjon er preget av noe skepsis til den stadig mer utbredte praksisen med å utplassere ballonger i alle tenkelige/utenkelige lokaliteter til alle anledninger (eller mangel på sådanne