Man kan selvsagt mene mye om hvordan man skal forholde seg til chatGPT, om, og i tilfelle hvordan denne type redskaper bør inngå i undervisningen, men at det får konsekvenser for vår vurderingspraksis er åpenbare. Akkurat nå står mange undervisere, undervisningsledere og undervisningsdekaner og lurer på hva vi skal gjøre. Studenter lurer på hva de har lov til. Vi har allerede avdekket innleverte obligatoriske oppgaver som med 99% sannsynlighet har blitt skrevet av chatGPT. Må vi endre vurdering på alle hjemmeeksamener og emneoppgaver? Hva med vurdering av større selvstendige arbeider som bacheloroppgaver? Vi må rett og slett finne ut hvordan vi skal sette riktig karakter. Studentene jobber med oppgaver nå og må få vite om de kan bruke AI-tjenester og hvordan. Mange lurer på om det er å regne som fusk, og i så tilfelle hvor stor sjanse det er for å bli avslørt. For UiO er det også et element at vi måles på, og får resultatmidler, ut fra hvor mange som består eksamen. Vi må derfor ha rutiner på plass for å hindre at oppgaver produsert av andre, eller noe annet, enn våre studenter gir studiepoeng og dermed økonomisk uttelling for UiO.
Semesteret er i gang, så dette er et umiddelbart og praktisk behov. Vi trenger noen råd