Finansfokus
01.11.2022
Gisle Osaland har kontakt med alt fra folk som har et par millioner de skal plassere, til milliardærer som har børsnotert selskapet sitt. Livet som rådgiver innen Private Banking (PB) er spennende og variert.
Private Banking har en litt mytisk aura rundt seg. Man ser for seg høye biffer, lave biler og luksusvillaer på beste vestkant. Og det finnes også, men flertallet av kundene er vanlige folk som har overskuddsmidler de vil ha hjelp med å plassere. Mellom 2010 og 2020 utviklet husholdningenes nettoformue seg fra 1,7 til 3,2 millioner kroner (kilde: SSB). Det tyder på at mange har fått mye mer å rutte med. Resultatet blir at stadig flere også kvalifiserer seg til bankenes ulike PB-program.
- Vi har et bredt spekter av kunder. Ganske mange eldre har fått råd om å flytte overskuddsmidler fra konto til steder de kan få bedre avkastning. De har gjerne én million eller tre i ulike fond. Det er ikke nødvendigvis så komplekse kunder, men det er uansett viktig å ha en god relasjon til dem. Vi har også mange som mottar arv, som vil ha hjelp med å forvalte midlene, sier Gisle Osaland, private banking-rådgiver i SpareBank 1 SR-Bank. Han innrømmer at kundene med litt komplekse økonomier er de mest spennende.
- Jeg har noen kunder med milliardverdier. Det er klart at de stiller andre krav, og det er andre hensyn å ta, forteller han.
MILLIARDKUNDER
Rett før intervjuet har han hatt møte med én av milliardkundene, som han har fulgt helt fra start.
- Jeg møtte ham første gang for ti år siden, da han var i startgropen med selskapet sitt. Jeg var da leder av et lokalkontor og ble fascinert av hans energi og ambisiøse planer. Jeg valgte å påta meg kundeansvaret for ham. Siden har jeg fulgt ham og sett hvordan han har skapt store verdier. I dag hadde vi møte sammen med en skatteadvokat for å finne ut av hvordan ting skulle rigges videre med formue og familie. Slike kunder har en kompleks økonomi og stiller høyere krav. Det trigger meg og gjør jobben veldig spennende, sier Osaland.
Han er klar på at relasjonsbygging og genuin nysgjerrighet er nøkkelen for å lykkes med PB.
- Vi har bygd en relasjon over mange år. Det handler om å forstå mennesket og hva de holder på med. I bank kan vi ofte henge oss opp i ta
Gå til mediet- Vi har et bredt spekter av kunder. Ganske mange eldre har fått råd om å flytte overskuddsmidler fra konto til steder de kan få bedre avkastning. De har gjerne én million eller tre i ulike fond. Det er ikke nødvendigvis så komplekse kunder, men det er uansett viktig å ha en god relasjon til dem. Vi har også mange som mottar arv, som vil ha hjelp med å forvalte midlene, sier Gisle Osaland, private banking-rådgiver i SpareBank 1 SR-Bank. Han innrømmer at kundene med litt komplekse økonomier er de mest spennende.
- Jeg har noen kunder med milliardverdier. Det er klart at de stiller andre krav, og det er andre hensyn å ta, forteller han.
MILLIARDKUNDER
Rett før intervjuet har han hatt møte med én av milliardkundene, som han har fulgt helt fra start.
- Jeg møtte ham første gang for ti år siden, da han var i startgropen med selskapet sitt. Jeg var da leder av et lokalkontor og ble fascinert av hans energi og ambisiøse planer. Jeg valgte å påta meg kundeansvaret for ham. Siden har jeg fulgt ham og sett hvordan han har skapt store verdier. I dag hadde vi møte sammen med en skatteadvokat for å finne ut av hvordan ting skulle rigges videre med formue og familie. Slike kunder har en kompleks økonomi og stiller høyere krav. Det trigger meg og gjør jobben veldig spennende, sier Osaland.
Han er klar på at relasjonsbygging og genuin nysgjerrighet er nøkkelen for å lykkes med PB.
- Vi har bygd en relasjon over mange år. Det handler om å forstå mennesket og hva de holder på med. I bank kan vi ofte henge oss opp i ta