Kritikk er vesentlig i forskning, men for å være interessant må den være saklig, informert og bygge på premissene til teksten den gjelder. Khronos kritikk oppfyller ikke disse forutsetningene. Svendsen bruker også fremstillingsmåter man ikke venter i en kunnskapsavis for universitets- og høgskolesektoren.
Svendsens artikler gir inntrykk av at han og andre han siterer mener det er upassende og kritikkverdig at en fange tar ph.d.-graden om soningsforhold og fengselsstraff som han er idømt for et drap; og også at det er upassende at dette gjøres ett år etter at dommen er sont. Det kan derfor være på sin plass å klargjøre de kriminalpolitiske premissene for fangers situasjon i norske fengsler.
«Det er selve frihetsberøvelsen som er straffen [fengselsstraffen]» i følge St. meld. nr. 37 (2007-2008), kap. 3.5. Det vil si at fanger har samme rettigheter som enhver annen borger, hvis de ikke er fradømt dem, som rett til utdanning og studier. År om annet deltar rundt 50 prosent av fangene i norske fengsler i slik virksomhet.
Om en fange ønsker å studere, ta en ph.d.-grad og får mulighet til det, hører han eller hun inn under det samme reglementet som enhver annen student. Det er ingen restriksjoner i valg av tema eller spesielle regler, for eksempel om når en ph.d.-grad kan tas i forhold til soning.
Det er ikke første gang en fange skriver om soningsforhold ut fra informasjon samlet i løpet av son