Et begrep, som gjerne blir beskrevet som «hype», er Massive Open Online Courses. MOOC er ingen hype og står nå sentral i nettundervisning- og nettpedagogikk. Over 1000 universiteter og 380 millioner lærer og utdanner seg nå over Internett. NTNU har bidratt til at Norge kan følge med i den globale digitaliseringen av utdanningene.
Vår kollega professor Arne Krokan, som utvilsomt var MOOC-pioneren, beskriver MOOC-landskapet og endringene dette har ført til i UH-sektoren i et intervju i Khrono. Vi synes det er flott at han retter fokus mot MOOC, men ønsker å komme med noen ytterligere presiseringer av bildet som tegnes. Vi ser at MOOC og MOOC-plattformer er betraktelig mer enn gratis og åpne nettkurs fra britiske og amerikanske prestisjeuniversiteter. Vi mener at MOOC sier noe om hvordan framtidens universitet kommer til å bli organisert. Vi vil begrunne dette.
For det første, den internasjonale utviklingen innen MOOC har vært enorm. Dette forsto vi da vi besøkte EPFL i Sveits i 2016 og deltok på EMOOC-konferansen i 2017 i Madrid, en konferanse som samlet store deler av den internasjonale MOOC-familien. Vi fikk fullstendig bakoversveis og innså at vi lå langt bak hovedfeltet, som startet i 2012. Siden vi begynte å jobbe med MOOC, sammen med Krokan i 2013, har det internasjonale hovedfeltet galoppert foran i høy fart. Og det skjer mye spennende i fronten.
I dagens internasjonale MOOC-landska