Det gjelder også om du vet at den du skal møte kjører en Tesla, som tross alt og takket være norske myndigheters rause elbil-politikk er blitt et nokså vanlig syn på veien.
Men når Adrian Jektviks sorte Model S sklir lydløst inn mot ladestasjonen på Kolsås i Bærum, er det ikke mulig å ta feil av hvem som kommer. Bilen hans er rett og slett registrert «CRIPPLE». Eller «krøpling», som det heter på høyst utdatert norsk.
- Det er min personlige måte å vise at her kommer en rullestolbruker med sterk bilinteresse, forklarer Adrian, mens han fisker fram aktivstolen fra passasjersetet, setter på hjulene med et klikk og sklir rutinert fra førersetet i Teslaen og over i Pantheraen.
- Men det er jo litt tabu?
- Jeg ser det, men jeg synes samtidig det er morsomt å gå motstrøms, å være litt rebell. Og så handler det om hvem som er avsender. Jeg påvirker jo konteksten ordet står i ved å være den jeg er. Når jeg som rullestolbruker kjører rundt med slike skilter, viser dem som ser på oss som krøplinger, hva som er mulig å få til.
Et øyeblikks villskap
Skiltet er altså et selvironisk og fandenivoldsk statement til andre medtrafikanter fra den langt over gjennomsnittet bilinteresserte 27-åringen med hele fem kjøretøy registrert i sitt navn:
En 1994-modell BMW 850, en 1992-modell Donkervoort S8AT (en versjon av Lotus/Caterham 7), En Cadillac DeVille Coupé Convertible fra 1968, en langt mer prosaisk 2013-modell VW Caravelle og selvsagt: dagens skyss, en 2014-model Tesla S.
- Jeg har aldri solgt en eneste bil, forklarer han.
Til nå, rett nok. Teslaen er den første som er lagt ut for salg. Men det er ikke fordi Adrian savner bensinpumper.
Tanken er å erstatte den med den nye utgaven av Model S, som den amerikanske elbilprodusenten har varslet at snart triller ut fra fabrikken i Fremont, Ca