Arbeidsmanden
08.05.2018
Asle Granås og Bjørn Jenssen steller med bilene til folk som reiser fra Værnes. Kundene ber om de rareste ting.
En snau kilometer sør for flyterminalen på Værnes ligger en diger parkeringsplass. En minibuss tar oss dit, og countrykanalen roer ned det som måtte være av reise-stress før sjåføren tar av fra siste rundkjøring og parkerer utenfor det som kan se ut som et klubbhus.
På den ene veggen henger et skilt med «Sandfærhus Parkering», på den andre en tavle hvor sifre, som i et kølappsystem, lyser i rødt. Ut av døra kommer Asle Granås og Bjørn Jenssen i arbeidsbukser, smilende. Asle har jobbet 17 år som drosjesjåfør- og eier, Bjørn har vært hjelpepleier minst like lenge, og begge vet hvordan de tar seg av folk.
Nå tar de seg av biler, men også av deres eiere. - Vi ordner alt, sier Asle.
- Ja! Vi er ikke kjent for si nei, sier Bjørn.
Fra ku til bil. Plassen Sandfærhus var i sin tid kjent for et ferjeleie som fraktet folk over Stjørdalselva, hvor det hendte seg at en og annen havnet i arresten etter både ha spist og drukket godt på stedets vertshus. I mer moderne tid, i 1985, fikk en gårdeier i området en lys idé. Han så at folk som skulle reise med fly trengte et sted å sette fra seg bilen, og begynte å bruke matjorda som parkeringsplass.
Men kundene etterspurte mer. «Kan du vaske bilen min? Ta vare på nøklene? Kanskje frakte meg til flyplassen?» «Jo da», svarte bonden, og slik startet parkeringseventyret. Nedre Sandfærhus gård ble til Sandfærhus Parkering, etter hvert med en egen avdeling for bilpleie. I dag leier selskapet også inn verkstedtjenester, og tilbyr kunden alt fra understellsbehandling til EU-kontroll.
Arealene er flyttet ned mot elva, etter at det opprinnelige gårdstunet ble kjøpt opp av det som i dag heter Avinor. Men servicepakken ble så å si sydd sammen på den gamle gården.
- Etterspørselen dukket opp av seg selv. Kundene ba oss om å vaska bilen mens de var i Syden, forteller Ivar Skjei, som fungerer som daglig leder for Sandfærhus.
Gummistrikk-system. Ivar Skjei, Asle Gran�
Les opprinnelig artikkelPå den ene veggen henger et skilt med «Sandfærhus Parkering», på den andre en tavle hvor sifre, som i et kølappsystem, lyser i rødt. Ut av døra kommer Asle Granås og Bjørn Jenssen i arbeidsbukser, smilende. Asle har jobbet 17 år som drosjesjåfør- og eier, Bjørn har vært hjelpepleier minst like lenge, og begge vet hvordan de tar seg av folk.
Nå tar de seg av biler, men også av deres eiere. - Vi ordner alt, sier Asle.
- Ja! Vi er ikke kjent for si nei, sier Bjørn.
Fra ku til bil. Plassen Sandfærhus var i sin tid kjent for et ferjeleie som fraktet folk over Stjørdalselva, hvor det hendte seg at en og annen havnet i arresten etter både ha spist og drukket godt på stedets vertshus. I mer moderne tid, i 1985, fikk en gårdeier i området en lys idé. Han så at folk som skulle reise med fly trengte et sted å sette fra seg bilen, og begynte å bruke matjorda som parkeringsplass.
Men kundene etterspurte mer. «Kan du vaske bilen min? Ta vare på nøklene? Kanskje frakte meg til flyplassen?» «Jo da», svarte bonden, og slik startet parkeringseventyret. Nedre Sandfærhus gård ble til Sandfærhus Parkering, etter hvert med en egen avdeling for bilpleie. I dag leier selskapet også inn verkstedtjenester, og tilbyr kunden alt fra understellsbehandling til EU-kontroll.
Arealene er flyttet ned mot elva, etter at det opprinnelige gårdstunet ble kjøpt opp av det som i dag heter Avinor. Men servicepakken ble så å si sydd sammen på den gamle gården.
- Etterspørselen dukket opp av seg selv. Kundene ba oss om å vaska bilen mens de var i Syden, forteller Ivar Skjei, som fungerer som daglig leder for Sandfærhus.
Gummistrikk-system. Ivar Skjei, Asle Gran�