LO-Aktuelt
23.01.2018
Penger betyr mye, men det gjør også tid. Ekteparet Anne Lise Wold og Elise Aune slår et slag for sekstimersdagen og mer tid til samvær og moro.
Avtalen med ekteparet Anne Lise Wold (38) og Elise Aune (48) går i boks via en tredjeperson. Vi har sagt at vi vil prate om «forventninger til 2018». Dagene går unna, for oss haster det, men vi får altså ikke direkte kontakt med dem. Plutselig sitter vi likevel på et pulserende konditori på Lillestrøm stasjon. Wold unnskylder seg med kommunesammenslåing; hun er de ansattes travle representant. Lokomotivfører Aune har hatt nattevakt. Fostersønnene på ti og femten år har selvsagt også fått sin dose oppmerksomhet. Og så hunden, da.
Færre organiserte
Wold er utdannet hjelpepleier, men har vært fulltids tillitsvalgt for Fagforbundet i Aurskog-Høland siden 2004. Hun er også hovedverneombud i kommunen. Nå står hun midt i sammenslåingen av Aurskog-Høland og Rømskog. Hun synes arbeidet er spennende. Innen få år er de en del av den nye stor-regionen Viken.
Elise Aune har kjørt lokal- og regiontog på Østlandet siden 2008, og er medlem av Norsk Lokomotivmannsforbund. Et av de mindre forbundene i LO, men definitivt også blant de største ettersom organisasjonsgraden er på bortimot hundre prosent.
- Streiken styrket oss lokførere som gruppe, det gjorde mye for yrkesstoltheten. Vi møtte en enorm støtte fra de reisende da tog sto stille. Sikkerheten kan vi ikke fire på, sier Aune.
Høsten 2016 streiket lokførerne mot det de mente var dumping av utdanning.
Flertallet av norske arbeidstakere er likevel ikke lenger medlem av en fagorganisasjon. Organisasjonsgraden er
Les opprinnelig artikkelFærre organiserte
Wold er utdannet hjelpepleier, men har vært fulltids tillitsvalgt for Fagforbundet i Aurskog-Høland siden 2004. Hun er også hovedverneombud i kommunen. Nå står hun midt i sammenslåingen av Aurskog-Høland og Rømskog. Hun synes arbeidet er spennende. Innen få år er de en del av den nye stor-regionen Viken.
Elise Aune har kjørt lokal- og regiontog på Østlandet siden 2008, og er medlem av Norsk Lokomotivmannsforbund. Et av de mindre forbundene i LO, men definitivt også blant de største ettersom organisasjonsgraden er på bortimot hundre prosent.
- Streiken styrket oss lokførere som gruppe, det gjorde mye for yrkesstoltheten. Vi møtte en enorm støtte fra de reisende da tog sto stille. Sikkerheten kan vi ikke fire på, sier Aune.
Høsten 2016 streiket lokførerne mot det de mente var dumping av utdanning.
Flertallet av norske arbeidstakere er likevel ikke lenger medlem av en fagorganisasjon. Organisasjonsgraden er