Parat Stat
21.11.2017

Statsansatte på flyttefot bør tenke nøye gjennom hva som er alternativene. Seksjonsleder Richard Smith valgte å ikke flytte med sin avdeling i Kulturrådet fra Oslo til Trondheim. Det betyr at han må ut og finne seg en ny jobb.
Juridisk er omstilling i staten i stor grad harmonisert med det som gjelder i privat sektor. Utgangspunktet er arbeidsgivers styringsrett, men styringsretten er ikke ubegrenset.
Flytte etter jobben
Advokat Annette Selmer opplever at kravene til mobilitet blant arbeidstakere i økende grad også gjelder offentlig ansatte. Hun gir råd og opplæring til ledere, tillitsvalgte og personalmedarbeidere i offentlig sektor i forbindelse med omstilling, omorganisering og nedbemanning.
- Arbeidstakere i Norge må regne med å være mer mobile enn tidligere, sier Selmer.
Nordmenn har vært heldige sammenlignet med andre land. Å være vant til at jobben er nær hjemmet hele karriereløpet er kanskje en norsk særstilling.
- I andre land er det mer vanlig å flytte etter jobben, sier Selmer.
Flyttingen av statlige virksomheter har aktualisert spørsmålene om arbeidsgivers styringsrett og ansattes flytteplikt.
Styringsrett og flytteplikt
Hva kan arbeidsgiver kreve av ansatte når virksomheten flyttes? Beslutning om at hele eller deler av en statlig virksomhet skal flyttes geografisk, er vanligvis basert på et politisk vedtak.
Det er viktig at en arbeidstaker som ser at hans eller hennes stilling og arbeidsoppgaver flyttes, er klar over at man som hovedregel har rett til å være med stillingen. Spørsmålet er om en arbeidstaker også har plikt til å være med stillingen, og hva som er alternativet.
I forarbeidene til den nye statsansatteloven som trådte i kraft 1. juli 2017, fremgår det at statsansatte som hovedregel må finne seg i en geografisk endring av arbeidsstedet som innebærer øk
Flytte etter jobben
Advokat Annette Selmer opplever at kravene til mobilitet blant arbeidstakere i økende grad også gjelder offentlig ansatte. Hun gir råd og opplæring til ledere, tillitsvalgte og personalmedarbeidere i offentlig sektor i forbindelse med omstilling, omorganisering og nedbemanning.
- Arbeidstakere i Norge må regne med å være mer mobile enn tidligere, sier Selmer.
Nordmenn har vært heldige sammenlignet med andre land. Å være vant til at jobben er nær hjemmet hele karriereløpet er kanskje en norsk særstilling.
- I andre land er det mer vanlig å flytte etter jobben, sier Selmer.
Flyttingen av statlige virksomheter har aktualisert spørsmålene om arbeidsgivers styringsrett og ansattes flytteplikt.
Styringsrett og flytteplikt
Hva kan arbeidsgiver kreve av ansatte når virksomheten flyttes? Beslutning om at hele eller deler av en statlig virksomhet skal flyttes geografisk, er vanligvis basert på et politisk vedtak.
Det er viktig at en arbeidstaker som ser at hans eller hennes stilling og arbeidsoppgaver flyttes, er klar over at man som hovedregel har rett til å være med stillingen. Spørsmålet er om en arbeidstaker også har plikt til å være med stillingen, og hva som er alternativet.
I forarbeidene til den nye statsansatteloven som trådte i kraft 1. juli 2017, fremgår det at statsansatte som hovedregel må finne seg i en geografisk endring av arbeidsstedet som innebærer øk