Alle mediene redigeres i henhold til redaktørplakaten og vær varsom-plakaten.
Advokatbladet
Advokatbladet er et fagblad som utgis av Den norske Advokatforeningen, og distribueres til nitti prosent av alle landets advokater, samt til alle domstoler, til beslutningstagere i justispolitisk sektor og til ledere innenfor juristprofesjonene. Bladet er et nyhetsmagasin som skriver om utviklingen i rettstilstanden, om justispolitikk, rammevilkår, etikk, om rettsvesenet, og om advokaters gjøren og laden. Bladet tar opp løpende temaer i den justispolitiske samfunnsdebatten, og er en viktig arena for debatt om utviklingen i advokatyrket. Redaksjonelt har vi en åpen og kritisk linje, og arbeider etter retningslinjene i Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.
Torje Sunde skal lede selskapets satsing på anskaffelser, statsstøtte og generell EØS-rett. - Jeg håper jeg kan bidra med verdifull kunnskap, lang erfaring, samt gode og praktiske råd selv i kompliserte saker, sier han.
Tirsdag offentliggjorde Sivilombudet sin rapport etter tilsynsbesøk på Bredtveit og Ullersmo fengsel. - Forholdene er ubeskrivelig alvorlige, sier Hanne Harlem.
Nettet florerer med spådommer, gode råd og ikke fullt så gode råd om hvordan vi kan bruke kunstig intelligens, skriver Merete Nygaard, daglig leder av Lexolve, i dette innlegget. Hva kan du som advokat egentlig gjøre for å henge med?
Harvard-professor og advokatbransje-ekspert David Wilkins besøkte nylig Norge for å tale foran sytti juridiske direktører i de største norske selskapene.
Domstoladministrasjonen har oppnevnt tre faste forsvarere og ti faste bistandsadvokater ved fire tingretter, samt Borgarting, Eidsivating og Agder lagmannsrett.
Nær tusen CMS-partnere fra hele verden tok turen til Oslo for å delta på det internasjonale forumet, Global Partner Summit 2023. På menyen stod bærekraft, kunstig intelligens og nye bekjentskaper på tvers av landegrensene.
Påtalemyndigheten og domstolene følger ikke alltid vegtrafikklovens bestemmelse om å gjøre konkrete vurderinger av sjåfører som mistenkes for kjøring etter inntak av medisiner foreskrevet av lege, skriver Tore Frantzen i dette innlegget.
I over tre år har forsvarere i Trøndelag tingrett bedt om å få på plass en kompensasjonsordning for sin turnusordning, uten hell. Advokatforeningens generalsekretær, Merete Smith, spør seg hvorfor tingrettens ledelse mener at dette er greit.