Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Jeg hørte nylig om en partner som i månedsvis har gitt samme oppgave til sine advokatfullmektiger som til ChatGPT, med tilnærmet samme resultat, bare at ChatGPT gjorde det på sekunder i stedet for dager.
Dette lover jo enten dårlig for advokatfullmektigenes fremtidige jobb, ellers så betyr det at den partneren i dag gir sine fullmektiger drepende kjedelige oppgaver. Eller - så overdriver han.
Jeg er ikke blant dem som spår advokatstandens død. Tvert imot mener jeg og mine kollegaer at AI ikke vil erstatte advokatene, men gjøre at flere kan få råd til dem. Men jeg er enig i at vannskillet vil gå mellom dem av oss som tar i bruk kunstig intelligens, og de som lar være.
Først og fremst vil AI gi muligheter. Muligheter for at flere selskaper enn de som tar seg råd til advokathjelp i dag - får hjelp - og ditto mulighet for advokatfullmektiger og advokater til å konsentrere seg om spennende og verdiøkende oppgaver for kundene sine.
For det jeg vet etter å ha automatisert advokattjenester de siste syv årene, er at selv om kunden vil ha en enkel, sikker og god løsning for juridiske tjenester, hvor de kan løse det meste selv, har de fortsatt bruk for menneskelig ad


































































































