Hva som skjer i klasserommene er viktigere enn hva som står i læreplanene. På Voksen skole synges det i nesten alle fag.
Sigurd Aarvig kaster ikke bort tiden med forklaringer, men hopper rett inn i en call-and-response-sanglek. Klasse 5A ved Voksen skole i Oslo ser ikke ut til å trenge noen forklaring heller. De kaster seg inn i sangen og svarer læreren med høye, selvsikre stemmer av typen man bare finner blant barn, fotballfans og trente sangere.
Musikktimen er som en høyintensiv jamsession. Aarvig slår på pianoet, barna synger.
Aarvig er musikklærer, men bruker også sang i de fleste andre fagene han underviser.
- Sang er veldig relevant for norskfaget, for eksempel. Å jobbe med sang er en viktig inngangsport til å jobbe med lesing, rim og rytme.
- Hvor mange av timene synger du i?
- Kanskje halvparten. Noen ganger kan det være en integrert del av undervisningen, andre ganger bare tar vi en sang. Her på musikkrommet er d