NJF-magasinet
23.01.2019
I fjor høst vedtok Bane Nor å opprette et eget selskap, Spordrift AS, som skal utføre drift og vedlikehold på jernbanen. Janina Hortman i Norsk Jernbaneforbund (NJF) mener tidsplanen som nå presenteres, viser at man ikke ønsker at dette selskapet skal lykkes. • Vi trodde jo at Spordrift skulle være et datterselskap av Bane Nor.
Drift og vedlikehold av jernbanenettet i Norge skal konkurranseutsettes. Bane Nor har delt nettet i ti områder som alle skal være konkurranseutsatt innen 2027.
Sørlandsbanen mellom Neslandsvatn og Stavanger blir det første sporet som konkurranseutsettes.
- Prekvalifisering for Sørlandsbanen vil etter planen starte 1. juli 2021 med kontraktsignering 1. mars 2022. Prekvalifisering på kontraktsområde Vestlandet, som er nummer to, skal gjennomføres i andre kvartal 2022 med planlagt kontraktsignering 1. januar 2023. Alle kontraktsområdene skal etter planen være konkurranseutsatt innen 1. januar 2027, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.
Et politisk signal. Det er i dag omtrent 1 000 ansatte som jobber med drift og vedlikehold av det norske jernbanenettet. NJF er kritisk til de planene som presenteres.
- Vedtas denne tidsplanen tar vi det som et sterkt politisk signal om at selskapet Spordrift ikke er ment til å bli en varig
Les opprinnelig artikkelSørlandsbanen mellom Neslandsvatn og Stavanger blir det første sporet som konkurranseutsettes.
- Prekvalifisering for Sørlandsbanen vil etter planen starte 1. juli 2021 med kontraktsignering 1. mars 2022. Prekvalifisering på kontraktsområde Vestlandet, som er nummer to, skal gjennomføres i andre kvartal 2022 med planlagt kontraktsignering 1. januar 2023. Alle kontraktsområdene skal etter planen være konkurranseutsatt innen 1. januar 2027, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.
Et politisk signal. Det er i dag omtrent 1 000 ansatte som jobber med drift og vedlikehold av det norske jernbanenettet. NJF er kritisk til de planene som presenteres.
- Vedtas denne tidsplanen tar vi det som et sterkt politisk signal om at selskapet Spordrift ikke er ment til å bli en varig