Fredag 18. januar braker det løs, nok en gang. Da åpner Grüne Woche i Berlin, og nærmere 80 utstillere fra de tre regionene Nord-Norge, Fjell-Norge og Trøndelag skal få vise seg fram.
Messen har vært planlagt lenge, og dagen før leder også landbruksministeren et dialogseminar for en norsk næringslivsdelegasjon i Berlin.
Nå mener administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist, at bremsene bør settes på.
- Norge skal delta for 31. gang. Samtidig er vi midt i en stor satsing på Matnasjonen Norge. Tiden er moden for å stille spørsmål ved om vi skal fortsette i samme dur. Jeg syns det er vanskelig å rettferdiggjøre et så stort pengeforbruk på en fantastisk fin stand - i Tyskland, sier Sundqvist.
Mye pengerInnovasjon Norge opplyser at i 2019 brukes det 8,2 millioner kroner på Grüne Woche. Pengene kommer fra Utviklingsprogrammet for landbruks- og reindriftsbasert vekst og verdiskaping.
Nina Sundqvist presiserer at den virkelige regninga er enda h