LO-Aktuelt
22.06.2016
Norge står overfor store omstillinger i arbeidslivet, og ledigheten er økende. I en slik situasjon bør en kompetansereform for alle bli en sentral del av Aps politiske program.
Kompetanse er den viktigste enkeltfaktor for den videre utviklingen av nærings- og arbeidsliv i Norge, og dermed også for utviklingen av velferdssamfunnet. Oppdatert kompetanse er nødvendig for bedriftenes konkurranseevne, og for at den enkelte skal ha den kompetanse arbeidsmarkedet etterspør».
Sitatet er hentet fra LO og NHOs handlingsplan for kompetanse fra 1998 - ordrett gjengitt fra Stortingsmelding 42 (1997-98) - også kjent som Kompetansereformen.
Kompetansereformen handlet om å se utdanningslinja i sammenheng med arbeidslinja på en radikalt ny måte. Ambisjonen var å utfordre den tradisjonelle utdanningstankegangen med det livslange perspektivet. Det var et oppgjør mot primært å forstå utdanning som en form for «engangsinnsprøytning» i tidlige ungdomsår.
Oppgjør mot å forstå utdanning som en slags investering forut for inntreden i arbeidslivet - og som man deretter skal flyte på resten av arbeidskarrieren.
Oppgjør mot ikke å anerkjenne andre arenaer som gyldige læringsarenaer enn universitet, høyskole og fagskole. Oppgjør mot at ingen til nå hadde skapt gode nok vekslinger mellom liv og læring, mellom arbeid og utdanning. Oppgjør mot å tro at man ved stadig å legge hovedinnsatsen på de unge, også løser de voksnes kvalifiseringsu
Les opprinnelig artikkelSitatet er hentet fra LO og NHOs handlingsplan for kompetanse fra 1998 - ordrett gjengitt fra Stortingsmelding 42 (1997-98) - også kjent som Kompetansereformen.
Kompetansereformen handlet om å se utdanningslinja i sammenheng med arbeidslinja på en radikalt ny måte. Ambisjonen var å utfordre den tradisjonelle utdanningstankegangen med det livslange perspektivet. Det var et oppgjør mot primært å forstå utdanning som en form for «engangsinnsprøytning» i tidlige ungdomsår.
Oppgjør mot å forstå utdanning som en slags investering forut for inntreden i arbeidslivet - og som man deretter skal flyte på resten av arbeidskarrieren.
Oppgjør mot ikke å anerkjenne andre arenaer som gyldige læringsarenaer enn universitet, høyskole og fagskole. Oppgjør mot at ingen til nå hadde skapt gode nok vekslinger mellom liv og læring, mellom arbeid og utdanning. Oppgjør mot å tro at man ved stadig å legge hovedinnsatsen på de unge, også løser de voksnes kvalifiseringsu