Du har hørt det før: Jentene er flinke. Guttene bråker.
Og forskerne avlyser på ingen måte kjønnsforskjellene i skolen.
- Det er ingen tvil om at jentene gjør det bedre enn gutter i nesten alle fag og at det er mer problematferd blant guttene. Men vi må rette blikket et annet sted enn på kjønn for å gjøre noe med forskjellene i skolen. Kjønn får vi ikke gjort noe med.
Det sier Sigrun K. Ertesvåg, professor ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Hun sitter på ferske tall om 3600 elever og 500 lærere ved norske ungdomsskoler.
Forskerne skal finne ut hvordan norske klasserom blir ledet. Hva er det som gjør at noen elever blir engasjerte og får utbytte av undervisningen og ikke andre?
Stor variasjon mellom klasserom
Forskerne har vært ute og observert rundt 1600 elever i 80 klasserom. De de sett på hva lærerne gjør i klasserommet, men også hva som skjer i møtet mellom elever og lærere.
Sigrun K. Ertesvåg vil at vi retter blikket et annet sted enn på kjønn for å gjøre noe med forskjellene i skolen. Foto: UiS.
De ser at det er miljøet i klasserommet og om læreren klarer å skape et engasjementet hos eleven som betyr mest for læring og faglige prestasjoner.
- Det er kanskje ikke overraskende, men vi er overrasket over hvor sterk denne effekten er, sier Ertesvåg.
Lærere som gruppe er utrolig dyktig på å skape et godt positive læringsmiljø og få et godt forhold til elevene. De er også gode på å organisere og strukturere skoledagen, finner forskerne.