Emnet de har søkt seg til, er videreutdanning i andrespråkspedagogikk. Det handler om hvordan lærerne skal være rustet til å møte og undervise elever som har andre morsmål enn norsk.
Rift om plassene
Så mange søkte seg til dette emnet i høst at det ble opprettet en ekstra klasse. Til sammen er det 69 studenter som nå fordeler seg på de to klassene, som er fulltegnet. Ved NTNU ble det i høst også opprettet landets først emne i andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere i videregående skole.
Det er lærere fra land og strand rundt som deltar på samlinga i Trondheim. To av dem er Kristian Lilleler Bolkan, lærer på Namsos opplæringssenter og Ida Muren Olsen, som er lærer i innføringsklassen til Rosenborg skole i Trondheim. I en pause forteller de hvorfor de søkte seg til akkurat dette emnet.
- Det var et savn etter å få faglig påfyll. Vi må ikke bare synse om det vi holder på med, men trenger at det vi gjør er forankret i teori og vitenskap, sier Bolkan.
Olsen sier hun jobber med en veldig spennende elevgruppe og har mye realkompetanse.
- Men jeg ønsker jo å være den beste læreren og være oppdatert. Denne elevgruppa blir ofte oversett og forbigått i skolen. Da er det fint å ha noe å slå i bordet med og tale deres sak. Dette er ikke bare synsing, det er forskningsbasert.
- Til vanlig underviser dere. Hva synes dere om å studere igjen?
- Kjempeartig! Det er godt å få faglig påfyll. De har valgt ut god pensumlitteratur og er flinke til å variere, sier Olsen.
- Det er godt å få fagbegrep på det du har erfart i yrket over tid, mener Bolkan.
I og med at det er samlet så mange lærere fra hele landet disse tre dagene, har det også en verdi i seg selv, ifølge Bolkan og Olsen. Det er fint å se hva andre gjør og utveksle kunnskap.
Ikke et formelt krav
Unni Soltun Andreassen og Irmelin Kjelaas er emneansvarlige for videreutdanning i andrespråkspedagogikk ved NTNU. De er overveldet over den store interessen i høst fra i hov