Hold Pusten
02.12.2019
VED AUD METTE MYKLEBUST, FØRSTEAMANUENSIS, ØYSTEIN OLSEN, FØRSTEAMANUENSIS, TONJE APALENVELDE, RADIOGRAF, HERBJØRG RÅEN, SEKSJONSLEDER, KARL KRISTIAN STORVOLL, SEKSJONSLEDER OG ELI B. EIKEFJORD, FØRSTEAMANUENSIS
I Hold Pusten nummer 3 2019 skriver fagsjef Håkon Hjemly om hva Norsk Radiografforbund (NRF) mener om de nye retningslinjene for radiografutdanningen. Han påpeker flere ting han mener ikke er ivaretatt i den nye forskriften. Vi vil her redegjøre litt for bakgrunnen og innholdet i de nye retningslinjene, og svare på noen av Hjemlys bekymringer.
Utvikling av nye nasjonale retningslinjer startet i september 2017 og ble vedtatt etter høring i desember 2018. I mars 2019 ble retningslinjene forskriftsfestet. Implementering av retningslinjene skal skje fra 1.august 2020. Retningslinjer for radiografutdanning er utarbeidet av en gruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet (KD). Programgruppen for radiografutdanning består av syv oppnevnte personer, tre fra utdanningene, tre fra tjenestene og én student. Leder Aud Mette Myklebust (USN), nestleder Tonje Apalen- Velde (Helse Fonna), Eli Eikefjord (HVL), Øystein Olsen (NTNU), Herbjørg Råen (OUS), Karl-Kristian Storvoll (OUS) og Simen Pedersen (Sstudentrepresentant fra UNN).
Målet med arbeidet har vært å styrke kvaliteten og relevansen i de helse- og sosialfaglige grunnutdanningene på universitets- og høgskolenivå (Meld. St. 13, 2011-2012). Meldingen konkluderte med at det er behov for bedre styring og bedre mekanismer på nasjonalt nivå for å sikre at tjenestene får større innflytelse på det faglige innholdet i utdanningene. I september 2017 kom det en ny forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger (Lovdata, 2017). Denne inneholder blant annet 12 felles læringsutbyttebeskrivelser som gjelder for alle de 19 helse- og sosialfagutdanningene. Retningslinjene for hver enkelt utdanning skal inneholde en formålsbeskrivelse, læringsutbyttebeskrivelser i tråd med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og krav til oppbygging av studiene, det kan stilles krav til praksisdelen av utdanningen (Lovdata, 2017, § 4). Læringsutbyttebeskrivelsene som er definert i retningslinjene, beskriver sluttkompetansen for en radiograf etter fullført bachelorgrad i radiografi. Retningslinjene inne
Gå til medietUtvikling av nye nasjonale retningslinjer startet i september 2017 og ble vedtatt etter høring i desember 2018. I mars 2019 ble retningslinjene forskriftsfestet. Implementering av retningslinjene skal skje fra 1.august 2020. Retningslinjer for radiografutdanning er utarbeidet av en gruppe nedsatt av Kunnskapsdepartementet (KD). Programgruppen for radiografutdanning består av syv oppnevnte personer, tre fra utdanningene, tre fra tjenestene og én student. Leder Aud Mette Myklebust (USN), nestleder Tonje Apalen- Velde (Helse Fonna), Eli Eikefjord (HVL), Øystein Olsen (NTNU), Herbjørg Råen (OUS), Karl-Kristian Storvoll (OUS) og Simen Pedersen (Sstudentrepresentant fra UNN).
Målet med arbeidet har vært å styrke kvaliteten og relevansen i de helse- og sosialfaglige grunnutdanningene på universitets- og høgskolenivå (Meld. St. 13, 2011-2012). Meldingen konkluderte med at det er behov for bedre styring og bedre mekanismer på nasjonalt nivå for å sikre at tjenestene får større innflytelse på det faglige innholdet i utdanningene. I september 2017 kom det en ny forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger (Lovdata, 2017). Denne inneholder blant annet 12 felles læringsutbyttebeskrivelser som gjelder for alle de 19 helse- og sosialfagutdanningene. Retningslinjene for hver enkelt utdanning skal inneholde en formålsbeskrivelse, læringsutbyttebeskrivelser i tråd med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og krav til oppbygging av studiene, det kan stilles krav til praksisdelen av utdanningen (Lovdata, 2017, § 4). Læringsutbyttebeskrivelsene som er definert i retningslinjene, beskriver sluttkompetansen for en radiograf etter fullført bachelorgrad i radiografi. Retningslinjene inne