AddToAny

Upopulær engelskmann

Upopulær engelskmann
I desember tar britiske Go-Ahead over driften av Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. I England frakter selskapet over en milliard mennesker i løpet av et år. Ikke alle er like fornøyd med jobben de gjør.
- Søppel. Det er søppel.
Steve har ikke mye godt å si om togtilbudet han er avhengig av hver dag.
- Det er alltid forsinket i rushtiden. Det hjelper ikke at togene er rene og ordentlige, når det aldri kommer når det skal, sier Steve.
Om bord i ettermiddagstoget til Southern Railway fra Victoria Station, har det verste rushet gitt seg.

For sent på jobb. Margareth er på vei hjem etter en handletur i London sentrum. Hun rister på hodet over at Norge har valgt det britiske Go-Ahead til å operere på jernbanen.
- Stakkars dere. Når togene går er det bra. Det er rent og ordentlig om bord. Problemet er at de står for ofte. Av og til er det helt ubrukelig og ikke til å stole på. Man står på stasjonen og venter, og plutselig dukker det opp «innstilt» på tavla. Hvorfor får vi aldri vite. Informasjonen er for dårlig, forteller hun.
Hun skjønner frustrasjonen til de som er avhengig av toget for å reise til og fra jobb.
- For meg som er pensjonist er det greit. Jeg kan tilpasse meg. Men for de som pendler er det verre. Det er de det går hardest ut over. Hvor mange ganger kan man si til sjefen at toget er forsinket, sier Margareth.

Amerikaner i London. Toget vi sitter på driftes av Southern Railway. 65 prosent av dette selskapet eies av Go-Ahead. Når julerushet er på sitt høyeste senere i år, starter Go Ahead opp driften på Sørlandsbanen. Selskapet har fått mye negativ omtale etter at det ble klart at de vant anbudet. Ikke minst fordi de har hatt noen tunge år i England.
Ansatte i streik og en stor omlegging av rutetabellen har gjort at tilliten til selskapet er tynnslitt. I 2015 opplyste selskapet at de fikk opp mot 5000 klager på Twitter. I en nettundersøkelse, gjennomført blant 14 000 personer, utført av den britiske forbrukerorganisasjonen Which?, kom de Go-Ahead-eide selskapene Southeastern, Thameslink & Great Northern og Southern dårlig ut. Southern fikk bunnplasseringen, men det må legges til at selskapet har hatt flere streiker siden 2016.
I dag er det ingen streik, og toget forlater sporet når det skal. Rushtrafikken har roet seg ned. Det er ingenting som tyder på overfylte tog der vi passerer Sutton, Ewell, East Epsom og Ashtead.
Ken Gassaway løfter blikket fra PC-en. Han synes det engelske togtilbudet får vel mye kritikk.
- Engelskmennene liker å klage på toget. Og de får nok av muligheter til gjøre det. Men jeg tror mye av problemene li
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

Blomstringen av kirsebærtrærne er en stor begivenhet mange steder i verden. Trærne i Washington blomstret rekordtidlig i år, og en unormalt varm mars måned er forklaringen.
NJF-magasinet 15.04.2024
Orker du ikke trene etter jobb? Hvis du har et fysisk tungt yrke, kan du legge deg på sofaen med god samvittighet, viser ny forskning.
NJF-magasinet 15.04.2024
Regjeringen foreslår å bruke nesten 436 milliarder på jernbanen de neste 12 årene. Snaut halvparten skal brukes på å gjøre jernbanen mer driftssikker.
NJF-magasinet 15.04.2024
Systemene som styrer når og hvor togene skal kjøre, er godt over pensjonsalderen. Innføringen av et nytt signalsystem (ERTMS) har støtt på forsinkelser og uforutsette hindringer, men til sommeren blir første togstrekning heldigitalisert.
NJF-magasinet 15.04.2024
Mohammed Miqdad (34) vokste opp i en ulmende krigssone. Nå handler livet om langt mer enn bare å leve eller dø, men om å fylle dagene med verdi.
NJF-magasinet 15.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt