- Både i forskningslitteratur og medieoppslag er unge menn utpekt som en spesiell gruppe sjåfører fordi de er overrepresentert på ulykkesstatistikken. De blir fremstilt som uansvarlige, irrasjonelle og helt sprø i trafikken, sier forsker Rannveig Svendby.
Alle sier ulykken endret måten de kjørte bil på, og livet deres ellers.
- I forskningslitteraturen er det en veldig tydelig forståelsesramme at unge menn som er villige til å ta risiko i trafikken blir sykeliggjort og kun sett på som et problem. Det hindrer andre måter å forstå atferden deres på, og ekskluderer perspektivene deres, sier forskeren.
Doktoravhandlingen hennes er gjort på oppfordring fra Trygg trafikk. Den bygger på kvalitative intervjuer og deltagende observasjon av 14 unge voksne, 12 menn og to kvinner, som har fått varige skader etter bilulykker der de selv var sjåfør. Svendby identifiserer tre rådende oppfatninger som denne gruppen møter etter å ha vært gjennom en trafikkulykke, og diskuterer dem.
Hensynsløse gærninger?
Forskeren tar for seg de 12 mannlige studiedeltagernes kjørepraksis, hvordan de ser på trafikksikkerhet og sin egen maskulinitet.
Svendby skriver at de var opptatt av typiske maskulinitetsidealer før ulykken, og at det var viktig å være tøff, sterk og ha en funksjonell kropp. Mange fortalte at det hadde vært mye festing, kriminalitet og rus tidligere i livet, flere hadde brukt anabole steroider.
En av dem ønsket bevisst å ha en kropp som ble oppfatta som skremmende, han brukte kroppen sin til å få «respekt i form av frykt», ifølge ham selv. Når det gjelder hvordan de oppførte seg i trafikken, tenkte de lite over hvordan kjørepraksisen deres potensielt kunne skade andre før ulykken, som skjedde da mennene var mellom 16 og 24 år gamle.
- Alle sier ulykken endret måten de kjørte bil på, og livet deres ellers, sier Svendby.
- Det varierte veldig hvor store endringene var, men alle mente at det var et vendepunkt som betydde mye for hvordan de så på kjøring og seg selv. En del begynte å orientere seg etter andre typer idealer, som gikk ut på å ta mer hensyn til andre, i trafikken og ellers.
Hun legger til at mennene i gruppen hadde blitt en del eldre siden ulykken skjedde, ettersom den inntraff mens de var nokså unge. Noen hadde etablert seg