LO-Aktuelt
12.10.2016
Tema: Kulturarbeiderne trenger mer enn løse nettverk. De vil ha LOs tyngde og makt i ryggen.
Lyden av langsomme, dype trommeslag bryter stillheten et kort øyeblikk, så et par slag med fingrene på tempelblokkene. Slagverkeren Eirik Raude inviterer ungene i Solungen barnehage til performance.
Mens lyden av djembens drønn fyller rommet, hvisker danseren Nina Biong med de små bak forhenget av gråpapir. Snart kommer de listende inn på tå, kryper langs gulvet under remser av brede limbånd. Barna trer inn i en slags performance av lyd og bevegelse, hvor de blir en del av det kunstnerne kaller «en estetisk situasjon» - «Herfra til nå».
- Arbeidstaker
Slagverkeren Eirik Raude forlot fast jobb i Oslo Filharmoniske orkester, til fordel for frilanstilværelsen utenfor de etablerte kulturinstitusjonene. Han er medlem av Musikernes Fellesorganisasjon (MFO), også etter at han sluttet i Filharmonien.
Jeg føler meg som en arbeidstaker, selv om det er helt naturlig at jeg er selvstendig næringsdrivende når jeg tar oppdrag fra mange forskjellige oppdragsgivere gjennom året. MFO er mitt og musikernes fellesskap, der vi får støtte og råd. Det er uvurderlig, sier Raude, som også har sittet i forbundsstyret tidligere.
- Jeg er avhengig av at mine kolleger - de andre musikerne - krever en lignende lønn som meg. Dersom noen dumper prisene, vet vi at det er ingen grenser for hvor langt ned man kan gå, sier Raude.
Nina Biong er medlem i Norske Dansekunstnere (NoDa). Organisasjonen er med i Kunstnernettverket, som består av 19 landsomfattende organisasjoner, med til sammen rundt 25 000 medlemmer. likevel er ikke dette nok, mener Biong.
- Som danser får jeg bedre betalt for denne jobben enn jeg vanligvis får, fordi jeg jobber sammen med en musiker, fremholder Nina Biong.
- Musikerne har alltid vært bedre betalt enn andre kunstnere, og hun mener at det er fordi de hele tiden har vært godt organisert.
Vil inn i LO
Flertallet av de som jobber innenfor kulturfeltet, strever med å ha en inntekt å leve av. Det gjelder ikke bare frilansere og selvstendig næringsdrivende, til og med de mange fast ansatte i kulturbransjen roper ikke hurra for lønna.
En rapport som Telemarksforskning la fram i 2015, viste at norske kunstnere i snitt tjente 185 000 kroner i året. Mens folk flest økte lønna, hadde kunstnergruppene en nedgang i reallønna på 15 prosent fra 2006 til 2013.
Dette er også bakteppet for at stadig flere av kunstnerforbundene har vært i kontakt med lO. Siste tilskudd til lO-familien - Dramatikerforbundet - kom til i juni i år. De har høye forventninger til en endring hos motparten - Virke og Spekter - etter at de gikk inn i landsorganisasjonen. MFO vokser også, Norske Scenografer har nylig vedtatt å gå inn i forbundet. Sceneinstruktørene har ennå ikke b
Les opprinnelig artikkelMens lyden av djembens drønn fyller rommet, hvisker danseren Nina Biong med de små bak forhenget av gråpapir. Snart kommer de listende inn på tå, kryper langs gulvet under remser av brede limbånd. Barna trer inn i en slags performance av lyd og bevegelse, hvor de blir en del av det kunstnerne kaller «en estetisk situasjon» - «Herfra til nå».
- Arbeidstaker
Slagverkeren Eirik Raude forlot fast jobb i Oslo Filharmoniske orkester, til fordel for frilanstilværelsen utenfor de etablerte kulturinstitusjonene. Han er medlem av Musikernes Fellesorganisasjon (MFO), også etter at han sluttet i Filharmonien.
Jeg føler meg som en arbeidstaker, selv om det er helt naturlig at jeg er selvstendig næringsdrivende når jeg tar oppdrag fra mange forskjellige oppdragsgivere gjennom året. MFO er mitt og musikernes fellesskap, der vi får støtte og råd. Det er uvurderlig, sier Raude, som også har sittet i forbundsstyret tidligere.
- Jeg er avhengig av at mine kolleger - de andre musikerne - krever en lignende lønn som meg. Dersom noen dumper prisene, vet vi at det er ingen grenser for hvor langt ned man kan gå, sier Raude.
Nina Biong er medlem i Norske Dansekunstnere (NoDa). Organisasjonen er med i Kunstnernettverket, som består av 19 landsomfattende organisasjoner, med til sammen rundt 25 000 medlemmer. likevel er ikke dette nok, mener Biong.
- Som danser får jeg bedre betalt for denne jobben enn jeg vanligvis får, fordi jeg jobber sammen med en musiker, fremholder Nina Biong.
- Musikerne har alltid vært bedre betalt enn andre kunstnere, og hun mener at det er fordi de hele tiden har vært godt organisert.
Vil inn i LO
Flertallet av de som jobber innenfor kulturfeltet, strever med å ha en inntekt å leve av. Det gjelder ikke bare frilansere og selvstendig næringsdrivende, til og med de mange fast ansatte i kulturbransjen roper ikke hurra for lønna.
En rapport som Telemarksforskning la fram i 2015, viste at norske kunstnere i snitt tjente 185 000 kroner i året. Mens folk flest økte lønna, hadde kunstnergruppene en nedgang i reallønna på 15 prosent fra 2006 til 2013.
Dette er også bakteppet for at stadig flere av kunstnerforbundene har vært i kontakt med lO. Siste tilskudd til lO-familien - Dramatikerforbundet - kom til i juni i år. De har høye forventninger til en endring hos motparten - Virke og Spekter - etter at de gikk inn i landsorganisasjonen. MFO vokser også, Norske Scenografer har nylig vedtatt å gå inn i forbundet. Sceneinstruktørene har ennå ikke b