NJF-magasinet
16.12.2024
Hundrevis av ledere for el-sikkerhet på jernbanen har manglet fagbrev. Nå vil Justis- og beredskapsdepartementet at alle skal ha riktig kompetanse.
Brevet fra departementet har slått ned som en bombe hos Bane Nor og underentreprenørene som jobber med utbygging og fornyelse - noe et aldrende jernbanenett har skrikende behov for.
Så mange som 750 personer har kunnet jobbe som leder for sikkerhet på jernbanen. Rundt 400 av dem får nå ikke muligheten til lenger fordi de mangler fagbrev.Dermed vil mye av det planlagte arbeidet stoppe opp og må planlegges på nytt igjen.
- Det har oppstått et fullstendig kaos som vi ikke helt ser omfanget av ennå, sier Janina Hortman.
Hun er leder av Elektropersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund, som organiserer rundt 580 medlemmer.
Hortman, kollega Lars Oellinggrath og forbundssekretær Are Solli i EL og IT Forbundet har ventet i mer enn fire år på Justis- og beredskapsdepartementets avgjørelse.
Den er nå ende
Les opprinnelig artikkelSå mange som 750 personer har kunnet jobbe som leder for sikkerhet på jernbanen. Rundt 400 av dem får nå ikke muligheten til lenger fordi de mangler fagbrev.Dermed vil mye av det planlagte arbeidet stoppe opp og må planlegges på nytt igjen.
- Det har oppstått et fullstendig kaos som vi ikke helt ser omfanget av ennå, sier Janina Hortman.
Hun er leder av Elektropersonalets landsråd i Norsk Jernbaneforbund, som organiserer rundt 580 medlemmer.
Hortman, kollega Lars Oellinggrath og forbundssekretær Are Solli i EL og IT Forbundet har ventet i mer enn fire år på Justis- og beredskapsdepartementets avgjørelse.
Den er nå ende


































































































