NJF-magasinet
04.09.2024
Glem snorklipping og dyre tunneler. I årene framover er det vedlikehold og utskifting av gammelt, slitt utstyr som gjelder.
I ny Nasjonal transportplan (NTP), som skal gjelde fra neste år og tolv år framover, vil regjeringen bruke i underkant av 436 milliarder kroner på jernbanen. Av dette går nesten 205 milliarder kroner til drift, vedlikehold, fornying og mindre investeringer.
Uendelig behov
Daniel Sletten, banemontør i Bane Nor på Otta, hadde gjerne sett at alt ble brukt til fornying og vedlikehold. Han karakteriserer behovet som uendelig. Og Sletten vet hva han snakker om. Hvert år går han og Jonny Ødegård de 180 kilometerne mellom Fåberg og Dombås.
Pukket skulle vært renset oftere, og det hadde ikke skadet med flere og bedre stikkrenner. Sporveksler, planoverganger og kjøreledninger; mye er gammelt og slitt, påpeker Sletten.
Han og Ødegård konstaterer at politikernes hang til å bygge nytt og klippe snorer har satt sine spor i norsk jernbane.
- Men det er bra at vedlikehold nå blir prioritert. Det er flott å se at politikerne endelig ser det samme som vi som jobber på jernbanen ser, understreker Sletten.
Tidkrevende og dyrt
Sl
Les opprinnelig artikkelUendelig behov
Daniel Sletten, banemontør i Bane Nor på Otta, hadde gjerne sett at alt ble brukt til fornying og vedlikehold. Han karakteriserer behovet som uendelig. Og Sletten vet hva han snakker om. Hvert år går han og Jonny Ødegård de 180 kilometerne mellom Fåberg og Dombås.
Pukket skulle vært renset oftere, og det hadde ikke skadet med flere og bedre stikkrenner. Sporveksler, planoverganger og kjøreledninger; mye er gammelt og slitt, påpeker Sletten.
Han og Ødegård konstaterer at politikernes hang til å bygge nytt og klippe snorer har satt sine spor i norsk jernbane.
- Men det er bra at vedlikehold nå blir prioritert. Det er flott å se at politikerne endelig ser det samme som vi som jobber på jernbanen ser, understreker Sletten.
Tidkrevende og dyrt
Sl