Optikeren
28.06.2021
Koronapandemien har skutt fart på vår digitale hverdag. Det innebærer at optikervirksomheter må være til stede hjemme hos folk.
Undersøkelser viser at folk flest helst vil gå til optiker for å få tatt en fysisk synsundersøkelse, men tjenestene rundt er heldigitale. Derfor må også optikervirksomheter være på flere steder enn i den fysiske butikken. Handel av produkter vris til å bli stadig mer nettbasert.
Det er i sofaen det skjer. På hjemmekontoret. På telefonen. På nettbrettet: Folk finner sin optikerforretning. Bestiller synsundersøkelse. Kjøper kontaktlinser og kanskje lærer de seg å bruke linsene på YouTube. Koronapandemien har satt en voldsom fart på den digitale utviklingen i folks liv. Noen sier at det som har skjedd på ett år, ville tatt opptil ti år ellers.
Vi har tatt turen til Mo i Rana, en by i Nordland som var, og fortsatt er, viktig for optikervirksomheter i Norge. Her ble Optimal Optik Datasystemer AS utvikler for 30 år siden. Et system som satte en bransjestandard den gang og som fortsatt er i bruk i mange optikerforretninger, et system for timebø
Gå til medietDet er i sofaen det skjer. På hjemmekontoret. På telefonen. På nettbrettet: Folk finner sin optikerforretning. Bestiller synsundersøkelse. Kjøper kontaktlinser og kanskje lærer de seg å bruke linsene på YouTube. Koronapandemien har satt en voldsom fart på den digitale utviklingen i folks liv. Noen sier at det som har skjedd på ett år, ville tatt opptil ti år ellers.
Vi har tatt turen til Mo i Rana, en by i Nordland som var, og fortsatt er, viktig for optikervirksomheter i Norge. Her ble Optimal Optik Datasystemer AS utvikler for 30 år siden. Et system som satte en bransjestandard den gang og som fortsatt er i bruk i mange optikerforretninger, et system for timebø