Optikeren
19.06.2019
- Læringskurven er bratt og vi får en dypere forståelse for hvordan alt henger sammen. Uten denne perioden kunne det nok blitt et sjokk å komme ut i arbeid etter studiene. Det sier Maria Lorentzen, som er tredje-års student på optometri og ute i praksis i 8 uker i mars og april.
LÅ FINNE PRAKSISSTED
orentzen hadde sett seg ut butikken Koren Optikk i Trondheim, og gikk innom for å prate med dem om mulighet for praksisplass. - Det ble rett og slett et valg basert på kjedens presentasjon (C-optikk) på karrieredager i første og andre klasse, samt butikkens fremtoning, forklarer hun. - De driver slik jeg har sett for meg at jeg ønsker å jobbe etter studiene. For meg var det viktig å finne en praksisplass med flere optikere slik at jeg kan lære av flere, og se at det er flere ulike fremgangsmåter som fungerer.
ALT HENGER SAMMEN
Hun tar imot inne i butikken som ligger i Søndre gate i Trondheim sentrum, ikke langt fra jernbanestasjonen og i umiddelbar nærhet til caféer og butikker. Hun tar tre til fem synsprøver i løpet av dagen og har nå gått fra en og en halv time til 45 minutter per synsprøve.
- Vi får en dypere forståelse for hvordan alt henger sammen ute i praksis, i større grad enn hva vi får på skolen. Vi får mulighet til å følge pasienter/ kunder gjennom hele prosessen fra de kommer inn på synsundersøkelse til de står med et ferdig produkt i hånden.
Det er mange ledd i denne prosessen, og det er fint å kunne være en del av et team og se at hele denne prosessen kan gjøres på flere måter, men at man stort sett kommer ut med samme sluttresultat likevel.
Hun opplever å få satt sammen all kunnskapen hun har fått i løpet av studiet. I praksisperioden er det mye fokus på arbeidskravene som skal gjøres. Det omfatter synsundersøkelser både med og uten diagnostika, samt en del kontaktlinserelaterte undersøkelser. Dette gir mengdetrening i prosedyrer, samt at man blir flinkere til å se sammenhengen i undersøkelsen.
- Det å klare å se at de ulike funnene henger sammen og å klare å tenke på dette mens man gjør selve undersøkelsen, er noe i alle fall jeg har fått erfare at jeg trenger øvelse på.
Under praksisperioden bruker både mentor og student en praksishåndbok. Det skal utføres optotekniske oppgaver som sliping og montering av briller, samt veiledning i glassløsninger. Dette gjør at studentene lærer hvordan hele prosessen fra synsundersøkelse til ferdig resultat fungerer. Det er også noen innleveringer i løpet av praksisperioden som blir veiledet av en praksisunderviser. - Det som er fint med disse oppgavene er at man får mulighet til å reflektere over egen prestasjon og å være litt etterpåklok til egne valg gjennom undersøkelsen. Det er viktig å huske på at vi ikke er ferdig utlært og at man må lære av sine feil, mener Lorentzen.
FÅR ERFARING MED SALG
Lorentzen forklarer at det på skolen er lite fokus på salg når man tar synsundersøkelser. Det blir en mer klinisk setting hvor de som kommer inn føles som pasienter. - I praksis lærer vi hvordan personene som kommer inn til butikken kan være pasient inne på synsprøverommet, men så bli kunde når synsprøven er over og det skal avgjøres om vedkommende trenger å skaffe for eksempel nye briller eller kontaktlinser.
Det er verdifullt å få sett så mange forskje
Gå til medietorentzen hadde sett seg ut butikken Koren Optikk i Trondheim, og gikk innom for å prate med dem om mulighet for praksisplass. - Det ble rett og slett et valg basert på kjedens presentasjon (C-optikk) på karrieredager i første og andre klasse, samt butikkens fremtoning, forklarer hun. - De driver slik jeg har sett for meg at jeg ønsker å jobbe etter studiene. For meg var det viktig å finne en praksisplass med flere optikere slik at jeg kan lære av flere, og se at det er flere ulike fremgangsmåter som fungerer.
ALT HENGER SAMMEN
Hun tar imot inne i butikken som ligger i Søndre gate i Trondheim sentrum, ikke langt fra jernbanestasjonen og i umiddelbar nærhet til caféer og butikker. Hun tar tre til fem synsprøver i løpet av dagen og har nå gått fra en og en halv time til 45 minutter per synsprøve.
- Vi får en dypere forståelse for hvordan alt henger sammen ute i praksis, i større grad enn hva vi får på skolen. Vi får mulighet til å følge pasienter/ kunder gjennom hele prosessen fra de kommer inn på synsundersøkelse til de står med et ferdig produkt i hånden.
Det er mange ledd i denne prosessen, og det er fint å kunne være en del av et team og se at hele denne prosessen kan gjøres på flere måter, men at man stort sett kommer ut med samme sluttresultat likevel.
Hun opplever å få satt sammen all kunnskapen hun har fått i løpet av studiet. I praksisperioden er det mye fokus på arbeidskravene som skal gjøres. Det omfatter synsundersøkelser både med og uten diagnostika, samt en del kontaktlinserelaterte undersøkelser. Dette gir mengdetrening i prosedyrer, samt at man blir flinkere til å se sammenhengen i undersøkelsen.
- Det å klare å se at de ulike funnene henger sammen og å klare å tenke på dette mens man gjør selve undersøkelsen, er noe i alle fall jeg har fått erfare at jeg trenger øvelse på.
Under praksisperioden bruker både mentor og student en praksishåndbok. Det skal utføres optotekniske oppgaver som sliping og montering av briller, samt veiledning i glassløsninger. Dette gjør at studentene lærer hvordan hele prosessen fra synsundersøkelse til ferdig resultat fungerer. Det er også noen innleveringer i løpet av praksisperioden som blir veiledet av en praksisunderviser. - Det som er fint med disse oppgavene er at man får mulighet til å reflektere over egen prestasjon og å være litt etterpåklok til egne valg gjennom undersøkelsen. Det er viktig å huske på at vi ikke er ferdig utlært og at man må lære av sine feil, mener Lorentzen.
FÅR ERFARING MED SALG
Lorentzen forklarer at det på skolen er lite fokus på salg når man tar synsundersøkelser. Det blir en mer klinisk setting hvor de som kommer inn føles som pasienter. - I praksis lærer vi hvordan personene som kommer inn til butikken kan være pasient inne på synsprøverommet, men så bli kunde når synsprøven er over og det skal avgjøres om vedkommende trenger å skaffe for eksempel nye briller eller kontaktlinser.
Det er verdifullt å få sett så mange forskje