AddToAny

Starten på slutten for kunstens egenverdi i skolesekken?

Rapporten DKS og Kulturtanken argumenterer sterkt for mer samspill med skolen. - DKS' oppgave er ikke først og fremst å være fagrelevant, men å levere forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet, sier lærer og utøver.
Det er ikke noe i evalueringsrapporten DKS og Kulturtanken (Oxford Resarch, offentliggjort 31. mars), som direkte bestiller en pedagogisering av Den kulturelle skolesekken (DKS). Rapporten begrenser seg til å anbefale å «knytte DKS til læreplanens overordnede del».

Selv om skolens nye læreplanverk, innført trinnvis fra 2020, har gjort skolen mer nysgjerrig på hvordan kunst- og kulturmøter kan bidra til elevenes danning og utdanning, og Kulturtanken ikke vil legge læreplantilpasningen på den enkelte DKS-artisten, så finnes det de som advarer mot en forskyvning fra kunst mot pedagogikk.

Rapporten DKS og Kulturtanken argumenterer sterkt for mer samspill med skolen. - DKS' oppgave er ikke først og fremst å være fagrelevant, men å levere forestillinger av høy kunstnerisk kvalitet, sier lærer og utøver.

Målet om å knytte DKS til læreplanen er på langt nær ny. Den kommer, som utredningen også peker på, blant annet frem i mandatet Kulturtanken har fra regjeringen som ber om samspill med skolens læreplaner.

Rapportforfatterne fra Oxford Research og Høgskulen på Vestlandet, skriver selv at DKS-utøvere uttrykker «uro for at læreplanens posisjon vil svekke kunstens autonomi», og legger til at det «trolig alltid være en viss friksjon, men utviklingen går i riktig retning» når mulighetene for nærmere samarbeid mellom skole og DKS behandles i utredningen.

30 år gammelt tema

Øystein Strand, som har ledet Kulturtanken de siste tre årene, og har bakgrunn som musiker og produsent av skolekonserter, kjenner problemstillingen - å knytte DKS nærmere skolen - godt fra før.

- Allerede da jeg jobbet som skolekonsertprodusent på 1990-tallet var dette et tema. Vi har snakket mye om dette problemet, men nesten aldri med skolen til stede, sier han.

Likevel mener Strand ikke at Oxford Research-utredningen slår inn åpne dører.

- Man har aldri klart å gjøre noe særlig med denne utfordringen de siste 25 årene. DKS er enormt viktig for kunstsektoren og for kunstnere, men engasjementet er ikke det samme i skolesektoren.

(fortsetter under)

- Dette var nettopp bakgrunnen for endringen som ble gjort i 2015-16, sier Strand, og viser til omleggingen av Rikskonsertene, flytting av arbeidsoppgaver og budsjettmidler til fylkeskommunene, og etableringen av Kulturtanken som sentralt, faglig organ for alle kunst- og kulturuttrykkene i DKS.

Skurr i forholdet

Strand viser til hvordan den mildt sagt manglende entusiasmen for DKS ikke bare fantes i skolen, men spredte seg langt inn i regjeringskontorene.

- Det var litt krise rett og slett. I etterpåklokskapens lys har jeg sett at denne kriseforståelsen på ingen måte var til stede i kultursektoren.

Men Strand tror ikke at det ligger an til noen form for «pedagogisering» av DKS, i den forstand at det vil komme krav om at alle kunstmøter skal inngå som en del av undervisningen i skolens fag konkret. Dette til tross for at utredningen klart snakker om å knytte DKS til læreplanen, om enn i overordnet betydning.

- Uansett er det ingen i Kulturtanken, U

Les mer

Flere saker fra Kontekst

Pianolærer Ragnhild Eline Hoen fant ikke læremateriell som passet, og lagde en bok selv.
Kontekst 27.09.2023
For første gang har en tenor vunnet Den norske solistpris.
Kontekst 27.09.2023
Ny Norsk Standard for konsertlokaler er endelig klar etter flere høringsrunder. Med dette er den gamle fra 2014 helt erstattet.
Kontekst 25.09.2023
Trenger du en sparringspartner? published | author Redaksjonen Norsk Tonekunstnersamfund lanserer en mentorordning hvor utøvere innen det klassiske feltet kan ønske seg en mentor blant foreningens medlemmer.
Kontekst 25.09.2023
Tradisjonshåndverkere jubler forsiktig over det regjeringen kaller «et historisk løft». Men blir det utdannet mange nok med kompetansen til å gjennomføre?
Kontekst 25.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt