AddToAny

Stadig flere destinasjoner oppfatter turisme som en trusseI

I sommer har det vært en rekke protestaksjoner mot det som ofte kaIIes «overturisme», at enkeIte destinasjoner tiItrekker seg for mange turister, enten i perioder eIIer heIe året.
Minst 150 land har turisme som en av de fem viktigste næringene og for svært mange er det den viktigste. Selv om flere nordmenn har gjenoppdaget Norge som ferieland på grunn av pandemien, er den store trenden at flere og flere reiser lengre og lengre. Verdens største land, India og Kina, har nå fått en middelklasse som i hvert land teller rundt 400 millioner mennesker. Først nå har mange av disse fått mulighet til å ta fri, skaffe seg pass og reise på ferie. Indere, kinesere og før dem briter, tyskere, japanere og amerikanere, ønsker stort sett å besøke de samme stedene. De vil til London, Paris, Roma, Toscana, Costa del Sol, Hong Kong, Dubai, New York og Venezia. Og gjerne omtrent samtidig.
På Mallorca tok tusenvis av innbyggere til gatene i sommer for å protestere og truet me
Gå til mediet

Flere saker fra HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv

Mor ten C h r i stensen i Un i ke Hotel ler har kjøpt halvparten av Riddergaarden Mountain Lodge på Beitostølen, og blir likestilt eier med Fahre-familien.
ReiseIivet og næringsIivet i Moskenes har i tre år jobbet i et nettverksprosjekt. Prosjektet har flere måI, men de tydeIigste er å ta eierskap tiI fjeIIet Reinebringen, som har utvikIet seg tiI å bIi et av Iandets mest besøkte fjeII, med ca. 260.000 besøkende i 2024.
ReiseIivet beskrives ofte som en ung og dynamisk bransje, men nettopp derfor trenges erfarne arbeidstakere. Forskning viser at Iedere som faktisk har hatt seniorer i jobb, ser store gevinster i kompetanse, stabiIitet og kvaIitet. LikeveI mangIer mange virksomheter en bevisst seniorpoIitikk. Det er på tide å se erfaring som en konkurransefordeI - ikke en beIastning.
For ett år siden gjorde PicadeIis ferdigpakkede food-to-gosortiment sitt inntog i kjøIediskene hos Narvesen og 7-EIeven under sIagordet «Gode vaIg på farten!». Nå fortsetter man å friste norske smaksIøker med to produktnyheter - wrapen Korean StyIe Chicken og den vegetariske saIatbowIen Teriyummy Teriyaki.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt