AddToAny

Stødig, selv om sporet svikter

Som fersk tillitsvalgt i et togselskap som stadig rammes av kriser, er det lett å føle seg alene. Erle Arnesen er heldigvis ikke redd for å ta opp telefonen.
Mmm ... Erle Arnesen nikker bekreftende på det ledende spørsmålet; «Du har hatt litt å henge fingrene i?»
Hun ble hovedtillitsvalgt i SJ Norge senvinteren 2024. Da hadde Dovrebanen vært stengt i et drøyt halvår på grunn av en kollapset Randklev bru. De lysere tidene alle håpet på kom ikke. For etter det ble togavganger på Nordlandsbanen innstilt på grunn av lokomotivmangel. Dovrebanen ble stengt i drøye tre måneder i vinter på grunn av skader på Otta bru. Raumabanen stengte på grunn av ras i sommer. Og nå nylig gikk raset ved Levanger som stenger Nordlandsbanen fram til sommeren 2026.

Røft
Det har vært halvannet år som hovedtillitsvalgt i en bedrift hvor uforutsette problemer har vært regelen. Hvor det har gått verre når man var sikker på at det ikke kunne bli verre. Og hvor de ansatte har vært bekymret for om de mister jobb og lønn.
Det er på høy tid med en pust i bakken. Passende nok heter kafeen på Trondheim sentralstasjon «Røft».

Stikker hodet fram
- Altså. Jeg vil ikke at dette skal være et sånt intervju hvor folk tror at jeg vil stikke meg fram?
Arnesen har vært litt bekymret for at folk skal få feil inntrykk av henne. Hun har poengtert det flere ganger mens vi har prøvd å finne tid i kalenderen.
- Det er nå litt av poenget med et portrettintervju. Å bli kjent med den personen som allerede har stukket seg litt fram.
Og det har hun gjort. Arnesen har snakket medlemmenes sak med ledelsen i SJ, fortalt om usikkerheten til de ansatte i fagblad, regionaviser og riksmedia og vært i møte med samferdselsministeren og bedt h
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

Norsk Jernbaneforbund har hatt en jevn økning i antall medlemmer de siste årene. Nå setter de inn støtet for å verve enda flere.
NJF-magasinet 22.10.2025
NJF-magasinet 22.10.2025
Også godstransporten på jernbanen måtte hive seg rundt å tenke kreativt. Løsningen ble en midlertidig godsterminal på Steinkjer - nord for raset i Levanger. Fra 10.
NJF-magasinet 22.10.2025
To år etter dødsulykken har ingenting skjedd med bussterminalen på Skedsmokorset. 20. august fikk verneombudene i Vy Buss og Nobina nok.
NJF-magasinet 22.10.2025
Medlemsmøte 26. september. 22 medlemmer til stede.
NJF-magasinet 22.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt