AddToAny

Spisskompetanse på Ofotbanen

I 2020 ble Bane Nors togledersentraler i Narvik, Hamar, Stavanger og Kristiansand lagt ned. Igjen var de fire sentralene i Oslo, Drammen, Bergen og Trondheim.
Men rekruttering av togledere til de gjenværende sentralene har ikke gått like lett. Nå er Narvik midlertidig i drift igjen - i samarbeid med Trondheim - Vi er ti stykker som jobber her nå. Det er seks av oss som har den toglederkompetansen som er vanskelig å skaffe til de andre sentralene, sier Fredrik Carolin, en av de seks toglederne.
Toglederne har det operative ansvaret og styrer alt av togframføring på en strekning. Alt av sporveksler og signaler på Ofotbanen blir styrt fra sentralen på Narvik stasjon. I tillegg gir toglederne tillatelse til arbeid som foregår på og ved jernbanen.

Kostnadsbesparende
Simon Olaisen, leder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon i Narvik, forteller at med toglederne er alle faggruppene i Bane Nor representert i Narvik. Det mener han skaper et kollegialt miljø uten tette skott, og som gjør det lettere å ta kontakt og arbeide mer effektivt.
- Terskelen for å ta en prat med togleder mens de venter på å få satt i gang arbeidet sitt er lavere. Med informasjon fra arbeidslagene kan togleder lettere tilrettelegge for at man får utnyttet oppholdene bedre på de strekningene det er behov på. Slik får man mer vedlikehold for pengene. Med større avstander og mindre felles forst
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

Blomstringen av kirsebærtrærne er en stor begivenhet mange steder i verden. Trærne i Washington blomstret rekordtidlig i år, og en unormalt varm mars måned er forklaringen.
NJF-magasinet 15.04.2024
Orker du ikke trene etter jobb? Hvis du har et fysisk tungt yrke, kan du legge deg på sofaen med god samvittighet, viser ny forskning.
NJF-magasinet 15.04.2024
Regjeringen foreslår å bruke nesten 436 milliarder på jernbanen de neste 12 årene. Snaut halvparten skal brukes på å gjøre jernbanen mer driftssikker.
NJF-magasinet 15.04.2024
Systemene som styrer når og hvor togene skal kjøre, er godt over pensjonsalderen. Innføringen av et nytt signalsystem (ERTMS) har støtt på forsinkelser og uforutsette hindringer, men til sommeren blir første togstrekning heldigitalisert.
NJF-magasinet 15.04.2024
Mohammed Miqdad (34) vokste opp i en ulmende krigssone. Nå handler livet om langt mer enn bare å leve eller dø, men om å fylle dagene med verdi.
NJF-magasinet 15.04.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt