Sjøl om International Harvester introduserte hydrostatisk drift på sin modell 84 Hydro allerede i 1978, er det tyske Fendt som med rette kunne sies å være den trinnløse transmisjonens far, i alle fall i komersiell sammenheng. I 1995 introduserte de sin revolusjonerende Vario-transmisjon, hvor en kunne velge i et uendelig antall hastigheter, uten å måtte dra i en girspak. Og dette uten større problemer, takket være en kombinasjon av mekanisk og hydraulisk overføring.
Det mest interessante er imidlertid at ideen om en kombinasjon av mekanisk og hydraulisk framdrift, først skal ha blitt født i smia hos en tysk gårdbruker. Gjennom å sette sammen to bakaksler, hvor den ene dro hjula og den andre ble kobla til traktorens motor, klarte han å skape et system hvor en kunne kjøre trinnløst fra stillstand til topphastighet. På akselen fra motoren satte han en hydraulikkmotor, hvor oljestrømmen ble strupa via ei kran inn på pinjongen. Takket være differensialen, kunne han velge forholdet mellom mekanisk framdrift og hydraulisk struping. Differensialen er konstruert slik at kreftene tar minste motstands vei. Sto hydraulikkmotoren med full oljegjennomstrømning, ble traktoren stående stille. Jo mer olja ble strupa, jo mer bremsa oljemotoren, og krafta ble gradvis overført til drivende bakaksel. Så enkelt, og så genialt!
Selvfølgelig har det skjedd en stor utvikling ifra det tyske geniets ideer, men prinsippet med å forene hydraulisk og mekanisk kraftoverføring, har inspirert de aller fleste større traktorprodusenter til å finne holdbare og gode løsninger for å komme unna girspaken. Vi har vært i kontakt med flere av landets produktspesialister for traktormerker, hvor trinnløse versjoner går som varmt hvetebrød, og har forsøkt å forklare prinsippene på en lettfattelig måte, hvor poenget er at vanlige folk skal forstå virkemåten.
Den mekaniske girkassaEi girkasse uten hurtiggir fungerer helt mekanisk gjennom endring av posisjonen på girspaken. Ved å bevege girspaken, sklir drev av ulik størrelse inn i hverandre, og hastighetsforholdet mellom motorens turtall og utgående aksel til differensial og hjul, endres.
Krafta kommer fra motoren gjennom en inngående aksel som fries ut, det vil si at den slutter å rotere idet kløtsjen trampes inn. Girkassa inneholder to aksler, hvorav den ene har faste drev. På fagspråket kalles denne kubbe. Den andre akselen har drev som roterer fritt. Under girspakene finnes såkalte skiftegafler. Girstanga beveger skiftegaffelen fram og tilbake, og bringer valgt drev på akselen hvor drevene løper fritt, i inngrep.
Måten drevene blir brakt i inngrep på, varierer. I ei usynkronisert girkasse flyttes selve tannhjulet fram og tilbake på akselen. Ved giring vil derfor drevene på kubben ha en annen hastighet enn drevene på den frittløpende akselen, og forholdet må utlignes manuelt ved hjelp av turtallsendring og dobbeltkløtsjing.